Replik på Gunnar Andréns (FP) debattartikel ”Oppositionen är fartblind” publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 6 maj 2013.
Det är bra att Gunnar Andrén lyfter behovet av prioriteringar i trafikpolitiken. Det är nämligen just förmågan att prioritera som gör att Miljöpartiet faktiskt föreslår både byggandet av Ostlänken och en första etapp av Norrbotniabanan – mellan Umeå och Skellefteå – till 2025.
Hur går det ihop? Till att börja med handlar det om prioriteringar mellan transportslagen. Miljöpartiets målsättning är att järnvägen ska ta över alltfler transporter från både bilar och lastbilar. Därför är det rimligt att lägga mer pengar på investeringar i nya järnvägar än i nya motorvägar.
Det syns också i hur vi prioriterar i vårt förslag till infrastrukturplan till 2025. Vi både lägger in mer ”nya” pengar än regeringen till nya järnvägar, och omfördelar samtidigt till järnväg och kollektivtrafik genom att prioritera bort en del motorvägsbyggen. Att vi har pengar att satsa beror också på att vi är ett parti som anser att förorenaren ska betala, vilket gör att vi i våra budgetförslag har intäkter från höjningar av miljöskatter som vi kan använda för att investera i framtiden.
Utöver Norrbotniabanan föreslår vi därför förstärkningar av Ostkustbanan, satsningar på godstransporter med järnväg, satsningar på spårvägar i större städer, delfinansiering av järnväg till Pajala, bygge av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand med mera …
För det andra handlar det också om att Trafikverkets beräkningar av att bygga Ostlänken med en standard för 320 km/h visar att merkostnaden inte är så stor som man skulle kunna tro. Den ligger enligt deras beräkningar på några få procent.
Vi är tacksamma för att Gunnar Andrén ger oss möjlighet att utveckla våra resonemang och förslag kring hur vi kan modernisera järnvägen. Det är mycket riktigt alltför få som har möjlighet att lyssna till interpellationsdebatter i riksdagen.
Stina Bergström(MP) riksdagsledamot för Värmlands län, trafikpolitisk talesperson
Annika Lillemets(MP) riksdagsledamot för Östergötlands län, suppleant i trafikutskottet