Sveriges mål att vara ett av världens första fossilfria välfärdsländer är inte bara ett uttryck för ett klimatpolitiskt ansvar utan också en medveten affärsidé för Sverige.
Klimatförändringarna är nu så akuta att det krävs tekniksprång och transformation av hela ekonomin – och det måste genomföras på mindre än 30 år.
Ska företagen klara av att göra dessa enorma investeringar krävs det tydliga spelregler som gör de stora klimatsmarta investeringarna konkurrenskraftiga.
Vid mina möten med företag inom Fossilfritt Sverige runt om i landet har tre tydliga tekniksprång utkristalliserats som fullt möjliga om de politiska förutsättningarna ges.
- Teknikskifte i stålindustrin
Sverige kan bli det första landet i världen som framställer ett i princip fossilfritt stål. SSAB, LKAB och Vattenfall har skapat ett gemensamt utvecklingsprojekt som ska kunna börja användas kommersiellt cirka 2035 och därmed sänka Sveriges totala utsläpp med tio procent.
Ska det vara möjligt bör EU:s regler för statsstöd förändras så att stater kan stötta de företag som genomför stora tekniksprång och därmed bidrar till att minska EU:s totala utsläpp av växthusgaser.
- Modern bilbatterifabrik
Elbilarnas intåg på marknaden har skapat ett allt större sug efter batterier. För att få ner priserna behöver produktionen öka snabbt och möjligheterna att återvinna materialet förbättras. Sverige har nu möjlighet att skapa den största och mest hållbara bilbatterifabriken i Europa i sitt slag.
Energimyndigheten har beslutat om ett lån till företaget Northvolt för att bygga en stor bilbatterifabrik, och med en ökad satsning på batteriforskning och ett nationellt program för att implementera energilagring skulle Sverige kunna bidra till elbilsutvecklingen både på kort och på lång sikt.
- Bioraffinaderier
Inom kort kan den svenska bioekonomin nå nya framgångar genom byggandet av ett antal bioraffinaderier som framställer biobaserad diesel och bensin.
Men för att investerarna ska våga satsa krävs att den föreslagna lagen om årlig ökad inblandning av biodrivmedel i all diesel och bensin (reduktionsplikt) röstas igenom och kombineras med en ambitiös målsättning för utsläppsminskningar.
Dessutom måste kvalitetskraven skärpas när det gäller klimatnytta och spårbarhet på allt biodrivmedel. I annat fall riskerar svenska biodrivmedel att utkonkurreras av ohållbar palmolja.
Om de rätta politiska förutsättningarna ges kan dessa industriprojekt utvecklas snabbt och vara viktiga delar i den gröna industrialism som utvecklar Sverige. Dessa tekniksprång underlättar den globala omställningen, vilket också är en viktig anledning till att ett litet föregångsland som Sverige kan göra skillnad globalt.
De val av tekniska lösningar som vi gör i dag är det som avgör hur våra utsläpp ser ut om 20–30 år.
Därför är långsiktiga satsningar och stabila regelverk inget som kan vänta till i morgon.
Svante Axelsson