Lärarnas Riksförbund (LR) har pekat på att lärarnas arbetsbörda ökat under lång tid och att de senaste skolreformerna har medfört ökad administration. En undersökning som LR genomförde 2011 visar att 90 procent av de tillfrågade lärarna hade mer administrativa uppgifter att ta hand om jämfört med fem år tidigare.
Det finns även åtskilliga lärare som vittnat om att de får ta sig an arbetsuppgifter som de saknar utbildning för. Vanligt är också att lärare får sköta dokumentationen av olika uppgifter som inte har med elevernas kunskapsutveckling att göra.
Undersökningar, som den från LR, och andra verklighetsbeskrivningar, har medfört att politiker på nationell nivå nu kommit till självrannsakande insikt. Till exempel har regeringen nyligen tillsatt en utredning för att se över hur den statliga delen av lärarnas administration ska kunna minskas. Det är ett bra initiativ, men inte nog. Vi tror att kommunens arbete med att se över lärarnas administrativa börda är minst lika viktigt.
Vi är samtidigt ödmjuka inför att uppgiften, att minska lärarnas administrativa arbetsbörda är inte enkelt. Bakom varje beslut att införa mer dokumentation och regler fanns en god tanke. Det är alltid något viktigt som politiken vill följa upp, men samma uppföljning leder i förlängningen till extra administration. Goda ambitioner riskerar då att bli ett hinder snarare än en tillgång.
Även om det kan vara komplext att minska den administrativa bördan så måste den överordnade utgångspunkten vara att lärare ska få vara lärare, inte administratörer. Det är också en strategiskt viktig fråga för Skellefteå kommuns framtida rekrytering av nya lärare. Studier visar nämligen att arbetsmiljön, tillsammans med lön och karriärmöjligheter, är de tre viktigaste faktorerna för att fler studenter ska välja lärarutbildningen.
Enligt vår mening handlar det främst om att klargöra för lärarna vilka uppgifter som ska utföras på den reglerade arbetstiden, i vilken ordning dessa uppgifter ska prioriteras om arbetstiden inte räcker till och vilka arbetsuppgifter som kan tas bort eller förenklas.
Det viktiga nu är handling och därför föreslår vi tillsammans att Skellefteå kommun ska göra en översyn av den kommunala delen av lärarnas administrativa uppgifter. Vår förhoppning är att de lokala politiska partierna ska kunna enas kring en sådan översyn, vars syfte är att skapa förutsättningar för Skellefteås kompetenta lärare att fokusera på sin huvuduppgift, att förmedla kunskaper till eleverna.
Bo-Erik Strömbäckordförande Lärarnas Riksförbund i Skellefteå
Andreas Löwenhöök(M) vice oppositionsråd Skellefteå kommun
Daniel Öhgren(C) gruppledare