Låt inte landsbygden betala för dieselförbudet

Krönika. Kväveoxid är inte ett stort problem på landsbygden, där gasen luftas ut. I städerna samlas däremot partiklarna och gör luften dålig och cancerframkallande.

Skadligt. Utsläppen av kväveoxid har ökat på senare år, vilket gjort luften i städerna farlig.

Skadligt. Utsläppen av kväveoxid har ökat på senare år, vilket gjort luften i städerna farlig.

Foto: Martin Meissner

Not Found2018-03-05 06:56
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Skadligt. Utsläppen av kväveoxid har ökat på senare år, vilket gjort luften i städerna farlig.

Det blir ett förbud mot dieselbilar i de tyska städerna Stuttgart och Düsseldorf.

Efter ett domslut i den federala förvaltningsdomstolen förväntas fler städer följa efter.

Det gäller också i Sverige. I Stockholm vill den rödgröna majoriteten införa miljözoner från 2020 där det blir förbjudet att köra dieselbilar som inte klarar miljökraven Euro6 – det vill säga alla som är tillverkade innan 2015.

Det finns goda skäl att ta tag i frågan. EU-kommissionen beräknar att den dåliga luften i Europas städer orsakar 400 000 förtida dödsfall varje år.

Luften i storstäderna har också snabbt blivit sämre på senare år, mycket på grund av dieselbilarna. Orsaken är att fokuset på att få ner koldioxidhalterna – ett resultat av en ambitiös klimatpolitik – i stället drivit upp kväveoxidnivåerna i utsläppen.

I den tekniska detaljen döljer sig dieselfrågans stora politiska slagkraft. Kväveoxid är nämligen inte ett stort problem på landsbygden, där gasen luftas ut. I städerna samlas däremot partiklarna och gör luften dålig och cancerframkallande.

Det är således inte konstigt att storstadspolitiker vill få bort de äldre dieselbilarna från stadsgränserna.

Men deras beslut – och statlig lagstiftning som stödjer det – får också större konsekvenser.

I Sverige finns 1,3 miljoner dieselbilar som inte klarar miljözonskraven. Deras andrahandsvärde riskerar nu att rasa snabbt, för hur många kan tänka sig att köpa en bil som inte ens tillåts passera Stockholm via E4:an?

I praktiken blir dieselförbuden en straffskatt på de som för några år sedan gjorde sitt bästa för att välja en miljövänlig bil.

Visst kan och bör man i efterhand vara kritisk mot att Alliansregeringen i omställningen av fordonsparken fokuserade alltför mycket på koldioxidutsläppen, i stället för att ta hänsyn till fler faktorer. Men det är inte Alliansregeringen eller staten som får ta det ekonomiska ansvaret för det misstaget, utan Sveriges dieselbilägare.

När nästa skifte nu närmar sig bör det finnas med i beräkningen. En särskild miljöbilspremie där inbyte av en dieselbil mot en elbil eller hybrid kompenserar åtminstone något av det förlorade värdet är exempelvis en idé som både lindrar förlusten och snabbar på utvecklingen.

Det må vara sant att dieselbilarna måste fasas ut från städerna.

Men låt inte Sveriges landsbygd ensamt betala för den omställningen.

Joakim Broman, ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån

Källor:

https://www.svd.se/tysk-domstol-ger-klartecken-for-dieselforbud

https://www.svd.se/svenska-dieselmorkret-agare-till-18-miljoner-bilar-blasta

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171117/stockholm-stad-ska-infora-miljozoner-med-dieselforbud-senast-2020/