Lång dags färd på delat pass

När bussgaragen låg mitt i byn kunde man gå hem och sova eller uträtta ärenden på stan.

Not Found2013-05-07 23:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bussförare får ofta delade tjänster. De flesta bussar kör nämligen folk till jobbet på morgonen och från jobbet på kvällen medan trafiken däremellan är gles. Det betyder att man kan få börja kl 05.30, köra till 09 30, ha rast till 14.30, för att sedan köra till 18 30. Det innebär åtta timmars arbete och fem timmars rast på en 13 timmar lång arbetsdag. Observera att tjänsternas arbetstid kan vara långt över åtta timmar, kanske ända upp till tio och rasten då bara tre timmar.

När bussgaragen låg mitt i byn kunde man gå hem på rasten och sova eller uträtta ärenden på stan. Var man ung kunde man gå och träna. Numera ligger bostäder och garage inte nära varandra. Man kanske har en timmes resväg hem. Det kan också vara så att man börjar i garaget och slutar första passet i andra änden av stan. Då går det dessutom åt restid för att ta sig tillbaka till garaget och bilen.

Frågan är om någon vill arbeta på delade tjänster? Jo, några vill faktiskt det, av den enkla anledningen att de inte orkar med 8–10 timmar i streck i trafiken, de behöver några timmars vila mitt på dagen. Men majoriteten skulle bli oerhört glada om de slapp delade tjänster.

Man kan minska antalet delade tjänster genom att köra ett pass i trafiken och sedan städa och tanka bussar på det andra passet för att på så sätt kunna jobba i sträck, andra alternativ kan säkert också finnas, om man vill förbättra bussförarnas arbetstider.

Finns det då inte något som helst positivt med att jobba på delade tjänster? Jo, faktiskt, gör det de. Man får ju gå hem från jobbet två gånger om dagen, denna känsla får andra bara uppleva en gång.

Jan-Erik Lindblommedia- och webbansvarig BAIO (Bussarbetarnas intresseorganisation)