Kunskapslotteri i Västerbotten

Alla måste få samma grundläggande möjligheter att lära sig att läsa och skriva.

Not Found2013-10-11 18:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan har blivit som ett lotteri för elever med läs- och skrivsvårigheter. Elevernas möjligheter beror helt på vilken skola de hamnar i och vilken lärare de får. Stödet varierar mellan kommuner och mellan skolor i samma kommun. Det behövs tydlighet och enhetlighet – nu. Alla måste få samma grundläggande möjligheter att lära sig att läsa och skriva.

Vi lät Demoskop kartlägga de 100 största kommunernas hantering av stöd till elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Syftet var att mäta kommunalt ledarskap för att undvika skillnader mellan olika skolor inom kommunen.

Studien visar att hälften av kommunerna – bland annat Umeå – saknar en samlad handlingsplan eller direktiv till grundskolan hur de ska jobba med läs- och skrivsvårigheter. Den andra hälften av kommunerna – till exempel Skellefteå – har en sammanhållen strategi för skolornas arbete. Skellefteås strategi följs dock inte upp och är dåligt spridd inom kommunen. Med en tydligt kommunicerad strategi minskar risken att elevens möjligheter avgörs av slumpen.

Forskning visar att tidiga insatser är avgörande för barns läsinlärning. Men i endast hälften av kommunerna görs screening för tidig upptäckt i förskoleklass eller i årskurs 1. Många elever upptäcks först i början av mellan- eller högstadiet – eller inte alls.

För att klara inlärning behövs alternativa verktyg i skolan. Många kommuner har säkerställt att alla elever har tekniska hjälpmedel och verktyg för att kunna följa undervisningen: dator, rättstavningsprogram, talsyntes och inlästa läromedel. Men i hälften av kommunerna hänger allt på den enskilda skolans och rektorns resurser och prioriteringar, vilket skapar olikheter inom kommunen.

Men hjälpmedel räcker inte, det krävs också att lärarna får bättre stöd och kunskap om anpassningen av undervisningen. Endast en av tre kommuner genomför fortbildning av all skolpersonal kring läs- och skrivsvårigheter.

Enligt Skolverkets saknade 22 procent av eleverna i årskurs 9 fullständiga betyg våren 2012. Många av de här eleverna har läs- och skrivsvårigheter. Så här behöver det inte vara. Nu krävs krafttag. Vi vill att alla kommuner i Västerbotten ska: - Göra en handlingsplan för hur alla skolor i kommunen ska ge elever med läs- och skrivsvårigheter särskilt stöd.

- Säkerställa att hjälpmedel och inlästa läromedel finns tillgängliga för alla i kommunen.

- Värna lärare via fortbildning genom hela yrkeslivet.

Alla elever har rätt till en bra start i livet.

Fredrik Lönneborgordförande Dyslexiförbundet FMLS i Västerbottens län

Eva Halldénordförande Föräldraföreningen för dyslektiska barn i Västerbottens län

Jakob Skogholmvd Inläsningstjänst

Läs mer om