Kulturhus viktigt för handeln

Bygg kulturhuset på busstorget och ingen annanstans

ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON

ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2013-04-10 05:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå har en lång tradition som handelsstad. De senaste åren har man repat mod efter att ha befunnit sig i en ordentlig svacka i slutet på 1990-talet och början på 2000-talet. Handelsindex på sällanköpsvaror låg då på 84 och runt 200 miljoner kronor försvann till andra marknader. Pengaströmmen gick till Piteå, Luleå och Umeå, som alla låg på över 100 i handelsindex, vilket innebär att de förutom att täcka köpbehovet hos sina egna kommuninnevånare även lockade konsumenter utifrån.

Förklaringen? Piteå hade sin Småstaden Piteå och Piteå Havsbad. Umeå hade en klart uttalad strategi på handelssidan, med utvecklingen av handeln norr om staden och satsningen på Strömpilen, som gjorde att vi Skelleftebor gärna tog en tur till någon av ovan nämnda städer.

För precis tio år sedan tyckte Svensk Handel och Skellefteå Handel att nu fick det vara nog och sjösatte kampanjen ”Nu eller aldrig”. Ett upprop bland handlarna resulterade i att centrumbolaget Skellefteå Erbjuder bildades tillsammans med fastighetsägare och Skellefteå kommun. Bolagets huvuduppgift var att vända den negativa handelstrenden och samla handlare och fastighetsägare under parollen ”Det är bara tillsammans som vi kan lyckas”.

Med det menade vi att vi tillsammans måste dra folk till Skellefteå. Först när de väl är på plats startar den interna konkurrensen. Då måste alla handlare vara på tå och visa upp ett gott värdskap och service och att vi har en handel med starka varumärken.

Erik Sandemo, en klok man inom Svensk Handel, brukar säga: ”Det måste komma någon ny etablering eller större förändring av handelsstrukturen med en frekvens på tre–fem år.”

Planen för Skellefteå Erbjuder var att vi skulle ha en organisation klar innan det bästa som hänt Skellefteå på handelssidan drog igång. Vi var klara och beredda i tid. Fastighetsägarna med Pär Nordlund i spetsen insåg att det i Skellefteå fanns potential på handelssidan. Det resulterade i Citykompaniet.

– Helt plötsligt tror man att man är i Stockholm, var en av de positiva kommentarer som fälldes när Citykompaniet slog upp portarna hösten 2004. Framtidstrons ansikte visade sig helt plötsligt hos Skellefteborna.

Det var precis vad som behövdes. Många handlare fräschade upp sina lokaler, man ville inte att nivån till Citykompaniet skulle bli alltför stor. Nivån på handeln höjdes över en natt, vilket också snabbt resulterade i ett ökat sällanköpsindex.

Det senaste som hänt på handelssidan är Solbackens handelsområde, där vi i Skellefteå Erbjuder fick vara med som bollplank tillsammans med kommunen och etableraren när det gällde vilka affärer som kunde passa in i Skellefteås handelsstruktur. Grunden var Handelns utredningsinstituts (HUI) redovisning av olika områden inom sällanköpshandeln. Till exempel hade vi ett handelsindex inom elektronik på 74, vilket innebar att Skellefteborna åkte någon annanstans för att köpa sina tv-apparater. Det resulterade i att både Onoff och Expert hamnade på Solbacken, vilket i sin tur resulterade i att elektronikpengarna stannade i Skellefteå.

Hur kommer då ett kulturhus in i bilden av hur handeln utvecklats i Skellefteå och hur kan ett kulturhus vara med och påverka handeln i framtiden?

För att utveckla handeln, framförallt i stadskärnan, måste det hända någonting stort i centrum. Solbacken är i dag ett självspelande piano med möjligheter till ytterligare expansion och nya butiksytor. I stadskärnan har vi ett antal tomma mindre butiksytor, vilket gör det svårt att få hit nya etableringar som kräver större ytor.

Bygget av ett kulturhus mitt i centrum skulle kunna vara den nyckel som låser upp möjligheten till nya etableringar. Vi i handeln har pekat ut busstorget för kulturhuset. Fördelarna med att placera det på busstorget skulle vara att man antingen i eller i nära anslutning till kulturhuset skulle kunna etablera nya butiksytor, vilket också skulle innebära en möjlighet till delfinansiering av bygget. Det finns säkerligen att ett antal fastighetsaktörer som skulle vara intresserade av det.

Jerker Söderlind, som är guru inom området stadskärneutveckling sa: ”Bygg butikslokaler i bottenvåningen på kulturhuset”. En sådan lösning skulle garanterat innebära ökad trafik rätt in i kulturen och en möjlighet till bra, nya butikslokaler. Till nytta både för handeln och för kulturen. Placering på busstorget skulle också innebära att vi får en snygg fasad när vi tittar norrut.

Minns orden från Erik Sandemo: ”Det måste komma någon ny etablering eller större förändring av handelsstrukturen med en frekvens på tre–fem år.”

Nu har det gått åtta år sedan Solbacken etablerades och snart tio år sen Citykompaniet öppnade. Det är alltså hög tid att någonting händer som påverkar handelsutvecklingen i positiv riktning, framförallt i stadskärnan.

Vi i Skellefteå Handel menar att det är bygget av kulturhuset som kommer att bidra till att även vår stadskärna i framtiden inrymmer handel av högsta kvalitet och attraktivitet. Bygg kulturhuset på busstorget och ingen annanstans.

Thomas Lindgrenstyrelseledamot Skellefteå Handel

Fotnot: Kulturhuset diskuterar du på Norran nya debattforum. Klicka på länken så kommer du dit norran.se/debattforum

undefined
ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON