Kulturhus lyfter besöksnäringen

Ett kulturhus i Skellefteå blir en klar konkurrensfördel för staden.

ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON

ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2013-04-12 05:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kulturhus växer nu fram i många städer, inte bara i Sverige utan över hela Europa.

Frågan är varför Skellefteå ska ha ett kulturhus? Vad det är för problem, eller behov, man försöker åtgärda? Vilka är intressenterna och vad anser de?

Hotell- och konferensbranschen är hela tiden konkurrensutsatt från andra städer, och ett kulturhus, där all kreativ näring kan samlas, skulle definitivt innebära en fördel för hotell- och konferensnäringen i Skellefteå.

I dag har våra grannar i Luleå och Umeå redan realiserat sina kulturhus – även om Umeå väntar en bit in i 2014 innan det öppnas. Ett kulturhus i Skellefteå blir en klar konkurrensfördel för staden, som av tradition varit en stor stad för musikfestivaler, idrott och konferenser.

När andra intressenter i Skellefteå också samlar sina grupper för att diskutera frågan, då är vi en bra bit på väg. - Varför ska Skellefteå ha ett kulturhus?

- Vilka behov ska ett kulturhus fylla?

- Hur skapar vi ett unikt kulturhus som lyfter besöksnäringen i Skellefteå?

Det är redan nu läge att starta en process: bjud in till inspirerande samtal med gäster och publik. Tillsammans utforskar vi de skapande aktiviteter som ett kulturhus kan ge. Vi ska självklart lära av andra städers erfarenheter och misstag.

Frågan är vad ska man baka in i ett kulturhus?

Processen är viktig för att ta reda på det och det är bråttom om vi ska möta konkurrensen från övriga kuststäder.

Som företrädare för hotell- och konferensbranschen så är målet naturligtvis fler besökare som handlar och övernattar, fler företagsbesök, fler konferensgäster, fler festivalbesökare, fler matgäster som äter på våra restauranger, fler turister som besöker vår stad och tar del av vårt utbud. Och att alla dessa får ett positivt intryck av besöket i Skellefteå och därför gärna återvänder.

Agneta Jaktland

director of quality assurance, Best Western Hotels Sverige

Fotnot: Kulturhuset diskuterar du på Norran nya debattforum. Klicka på länken så kommer du dit norran.se/debattforum

undefined
ILLUSTRATION: ANNIKA ERIKSSON

3 april: Med Reventberg, Västerbottensteatern

5 april: Anna-Lena Lundmark, kulturchef, Skellefteå kommun

10 april: Thomas Lindgren, Skellefteå Handel