Köp inte ut till tonåringen

Genom att köpa ut tror man sig kunna begränsa mängden. Verkligheten ser annorlunda ut.

Not Found2013-04-30 06:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är själv både mamma och storasyster. Det är en svår roll. Som äldre syskon vet man hur lätt det är att komma över alkohol i tonåren. Som förälder vill man så förtvivlat gärna skydda sina barn från allt farligt, lära dem goda vanor och vara en god vän.

Både bland föräldrar och äldre syskon heter det ofta att det är bättre att köpa ut. Tonåringar dricker i vilket fall, resonerar man. Genom att köpa ut tror man sig kunna begränsa mängden, och lära ut ett sunt förhållningssätt till alkohol.

Verkligheten ser dock annorlunda ut. Tonåringen som säger att några vänner ska dela på drycken skarvar ofta med sanningen – flera föräldrar får samma budskap, och flaskorna blir lika många som tonåringarna.

En del vuxna tror att de kan lära sina barn att dricka med måtta. Det kan vi tyvärr inte, hur gärna vi än vill. Det enda vi lär barnen, om vi försöker, är det motsatta – att dricka alkohol.

Det finns mycket kunskap och forskning i ämnet som kan hjälpa oss. I Folkhälsoinstitutets rapport ”Den svenska supen i det nya Europa” (redaktör Sven Andréasson) visar professor Håkan Stattin med flera att ungdomar vars föräldrar intar en mer liberal hållning till barnens alkoholkonsumtion oftare dricker sig berusade.

Som föräldrar har vi lagen på vår sida: Det är förbjudet att köpa ut. Den så kallade bjudregeln, ofta misstolkad, handlar om att bjuda på små mängder alkohol, i vuxens sällskap. Och även om det är lagligt, så rekommenderas det inte. Det bästa du kan göra för att skjuta upp ditt barns alkoholdebut är att prata med barnet, och att inte själv bidra till debuten genom att bjuda.

Men, alla andra får ju, säger tonåringen. Det är inte enkelt att stå emot. Vem vill vara tråkmånsen bland föräldrarna? Jag menar att fler föräldrar måste våga vara tråkmånsar. Argumentet ”alla andra” är inte heller sant, tvärtom går föräldrars attityder till att bjuda och köpa ut i rätt riktning.

Vi vuxna vet ju, till skillnad från tonåringarna, exakt vilka negativa konsekvenser en tidig alkoholdebut faktiskt kan ge. Det är vår uppgift att sätta tydliga gränser, men också att förklara varför vi gör det.

Systembolagets dotterbolag IQ delar nu under våren ut ”Tonårsparlören”, en bok om hur vi föräldrar kan prata om alkohol med våra barn. Det är inte enkelt att säga nej, men min förhoppning är att ”Tonårsparlören” kan underlätta. Så att vi föräldrar får råg i ryggen, och vågar skjuta upp våra tonåringars alkoholdebut.

Magdalena Gerger

vd, Systembolaget