Den första januari 2018 planerar regeringen att införa en flygskatt på 80 kronor inom Europa och 430 kronor för längre resor.
Det är mycket välkommet ur ett klimatperspektiv. Men eftersom matsektorn orsakar större växthusgasutsläpp bör flygskatten kompletteras med en köttskatt.
Utsläppen från svenskens flygresor har enligt Naturvårdsverkets rapport ”Hållbara konsumtionsmönster” fördubblats de senaste 20 åren och motsvarar i dag cirka 1,1 ton koldioxidekvivalenter per år.
Men växthusgasutsläppen som orsakas av varje svensks matkonsumtion är omkring 1,8 ton per år. Ungefär tre fjärdedelar av de utsläppen kommer från animalier.
Att kött, mejeriprodukter och fisk ersätts med vegetabilisk föda är en nödvändig förutsättning för att kunna pressa ner de årliga växthusgasutsläppen från maten till globalt hållbara 0,3 ton per person 2050. För att nå dit krävs att också animalier koldioxidbeskattas.
Världsnaturfondens (WWF) rapport ”Living Planet 2016” visar att det svenska ekologiska fotavtrycket per person har ökat med ett halvt jordklot sedan 2014. Skulle alla leva som vi i Sverige behövs 4,2 jordklot. För att komma till rätta med detta vill WWF bland annat se en halvering av den svenska köttkonsumtionen.
Enligt den internationellt uppmärksammade rapporten ”Feeding a Thirsty World” från Stockholm International Water Institute måste på 40 års sikt nästan alla behöva bli vegetarianer om en katastrofal global livsmedelsbrist och matkris ska kunna förhindras.
Jordens befolkning får cirka 20 procent av sitt protein från animaliska produkter, men det kan behöva minska till fem procent till 2050, då världens befolkning förutspås ha ökat med två miljarder, enligt rapporten.
Naturskyddsföreningens rapport ”Det subventionerade köttet” förespråkar en generell klimatavgift på all köttkonsumtion. Deras beräkning visar att en sådan avgift skulle kunna landa på 20–25 kronor per kilo kött och ge intäkter till staten på 9–12 miljarder kronor årligen.
Det är ett rimligt förslag som regering bör ta chansen att förverkliga den första januari 2018 tillsammans med flygskatten.
Jonas Paulsson