Replik på Anders Knapes replik ”Statlig skola är inte nyckeln” publicerad på norran.se torsdagen den 3 januari 2013.
Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), har vänligt nog besvarat den debattartikel där Lärarnas Riksförbund lyfter fram några av orsakerna till den svenska skolans problem. Vi, liksom många andra, menar att försämringen i skolan till stora delar är en följd av ett systemskifte, från en central styrning av vad eleverna ska kunna till att kommunens politiker tolkar läroplanen, vilket medfört att det blir en ekonomistyrning av skolan i stället för en målstyrning. Därför förordar vi att staten tar ett större ansvar för skolan. Ska vi höja resultaten i skolan, så måste resursernas satsas rätt.
Anders Knape menar att Lärarnas Riksförbunds analyser utgår från löst tyckande i stället för beprövad forskning. Det är beklagligt att han inte ids läsa våra och andras rapporter, som ändå ger en annan bild än den han vill föra fram. Exempelvis att svensk skola satsar mindre än OECD-genomsnittet när det gäller elevers undervisning. Att elevresultaten då sjunker lär knappast förvåna någon.
Det stämmer visserligen, som Anders Knape skriver, att Sverige satsar mycket resurser på skolan, men dessa måste användas på rätt sätt och fokusera på det som spelar roll för elevernas resultat – alltså på undervisningen. Här misslyckas kommunerna. Bara lite drygt hälften av svenska skolans resurser går till undervisning. Det ska jämföras med OECD-genomsnittet på över 60 procent.
Skolverket har också i flera rapporter visat att i kommunerna inte förmår ta ansvar för styrningen av den svenska skolan. Det finns en brist på samsyn om huvudmannaansvaret för att leda arbetet med kvalitet och mål för skolan. Det är för långt avstånd mellan makten och befogenheten i kommunledningarna, och ansvaret för måluppfyllelse längre ned i kommunens organisation. Nationella mål sorteras bort och nationella kravnivåer sänks. Och fördelningen av resurser sker utan att tillräcklig hänsyn tas till olika skolors olika förutsättningar och behov. Anders Knape och SKL:s ledning borde läsa det som framkommer om skolans brister när det gäller styrning och fokusering på undervisning och lärarnas kunskapsuppdrag.
SKL och Anders Knape vädjar: ”låt oss lära av och bygga på det som fungerar i många skolor över hela landet.”
Vi instämmer. Men just ett sådant arbete sker bäst med nationellt övergripande ansvar. Precis det som vi strävar efter.
Lärarnas Riksförbund kämpar för en likvärdig skola som ger alla elever möjlighet att nå målen. Det har vi inte i dag. Innan det kan bli frågan om att mildra kritiken mot kommunerna som huvudmän för skolan så måste ni först visa att ni klarar uppdraget om en likvärdig skola där alla elever kan tillägna sig den kunskap de har rätt till. Innan det klaras av kommer jag och Lärarnas Riksförbund att fortsätta lyfta fram de problem som lyckligtvis alltfler uppmärksammar.
Metta Fjelkner
ordförande Lärarnas Riksförbund