Det är kaos på Sveriges järnvägar. De senaste veckornas tågurspårningar, och rapporter om bristande underhåll, har fått hela Sverige att börja diskutera järnvägsunderhållet.
Det är en viktig och nödvändig diskussion. Vill vi att resenärer och företag ska välja tåget för att transportera sig själv, eller sina varor, så måste de kunna lita på att tågen kommer fram på ett säkert sätt.
Två tågurspårningar på kort tid i Stockholmsområdet har skapat stora förseningar och inneburit betydande förluster för företag. Vi kan inte på allvar mena att vi vill se att fler tar ansvar för miljön, och samtidigt inte kunna bistå med pålitlig järnväg som får bra underhåll. Vi behöver tillföra mer resurser för underhåll.
För en tid sedan kom besked från Trafikverket att hastigheten på sträckan Bastuträsk–Boden behöver sänkas till 70 km/h för godståg och 90 km/h för persontrafiken på grund av stora brister i järnvägen.
Beskedet kommer efter den senaste veckans rapporter om bristande underhåll. Vi har full förståelse för att Trafikverket börjar bli nervöst för ytterligare negativ publicitet. Nu blir det personer och företag i norra Sverige som drabbas genom stora förseningar.
Trafikverket verkar i dag inte ha full koll på järnvägen. Men till deras försvar ska sägas att de inte har fått rätt resurser att arbeta med.
Vi i SSU anser att järnvägsunderhållet ska ske i Trafikverkets regi. Dessutom behöver resurser tillföras för detta arbete. Vi behöver ordning och reda på våra järnvägar innan fler resenärer och företag i såväl norra som södra Sverige drabbas.
Niklas Säwénregionalpolitisk talesperson SSU
Paulina Granbergordförande SSU Västerbotten
Alexander Nilssonordförande SSU Norrbotten