Jens Nilsson: Skellefteås batterier visar Europa vägen

Krönika. Det är en skön känsla när EU:s politik för ett bättre klimat går i takt med Skellefteås och norra Sveriges ambitioner att skapa jobb och hållbar tillväxt i vår region.

Not Found2017-11-30 10:38
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå går armkrok med Europa.

Så tänkte jag när EU-kommissionen för några veckor sedan släppte den andra delen av sitt stora vägpaket med nya regler för vägtransporter i Europa.

Redan i våras presenterades de sju första lagförslagen om bland annat kör- och vilotider och så kallad cabotagetrafik. Där är jobbet i full gång i EU-parlamentet, och jag ansvarar för lagstiftningen som gäller cabotage och brevlådeföretag inom transportnäringen.

Den andra delen av vägpaketet innehåller förslag som ska göra transporterna i Europa grönare.

Vägtransporterna svarar i dag för mer än 20 procent av koldioxidutsläppen i Europa. EU-kommissionen vill koppla transportsektorn till Parisavtalet. Målet är att minska utsläppen och därmed transporternas påverkan på klimatet.

En viktig del handlar om att stimulera efterfrågan på och utbudet av ”gröna” bilar, inte minst eldrivna fordon, både personbilar och tyngre lastfordon. För att klara detta behövs smarta och hållbara batterier och en utbyggd infrastruktur med laddningsmöjligheter.

I sitt vägpaket flaggar EU-kommissionen för ett kommande lagförslag om ”rena” fordon. I det ingår ett initiativ som rör batterier.

Vi behöver nya generationer av batterier som är långsiktigt hållbara. På det området ligger Kina långt före oss.

Nu krävs att EU satsar mer på utveckling och produktion av dessa strategiska produkter. Vi kan inte vara beroende av import från Asien för att tillgodose våra behov. På så vis är satsningen på batterifabriken i Skellefteå och forskningen i Västerås helt rätt. Det kommer att hjälpa hela Europa att nå viktiga miljömål.

Målet är att alla nya personbilar i EU 2030 ska vara 30 procent mer miljövänliga – sett till koldioxidutsläppen – jämfört med 2021. Med politiska riktlinjer och målsättningar är det möjligt att styra efterfrågan mot grönare bilar.

Kommissionens vägpaket innehåller därför även förslag om ekonomiska incitament, som tullar och avgifter, för att styra efterfrågan mot elbilar och hybridfordon. Där finns också förslag om att främja den fysiska infrastrukturen så att det blir möjligt att ladda elbilen längs de europeiska vägarna.

För allas vår skull är det oerhört viktigt att vi i Europa är med och konkurrerar om dessa industrier. Dels för klimatet, så att vi kan tillhandahålla smarta lösningar för transportsektorn, dels för Sverige, så att vi får viktiga arbetstillfällen och möjlighet att visa vilka innovativa lösningar vi kan erbjuda.

Det är en skön känsla när EU:s politik för ett bättre klimat går i takt med Skellefteås och norra Sveriges ambitioner att skapa jobb och hållbar tillväxt i vår region.

Jens Nilsson socialdemokratisk Europaparlamentariker Målet är att alla nya personbilar i EU 2030 ska vara 30 procent mer miljövänliga – sett till koldioxidutsläppen – jämfört med 2021. 18541234