Järnvägen ger Norrbotten framtidstro

Debatt. Haparandabanan är en internationellt viktig järnvägslänk. Den binder samman Sverige med Finland och Ryssland. Banan är även viktig för att godstransporter mellan norra och södra Sverige ska fungera.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-12-13 13:26
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Orter med regional tågtrafik är attraktiva bostadsorter, redan i dag och än mer i framtiden.

I takt med att folk pendlar allt mer och allt längre blir det viktigare att kunna ta tåget. Det gäller både arbets- och skolpendling.

Vi är övertygade om att ett snabbt, miljövänligt och bekvämt resande innebär att fler vill besöka, leva och arbeta i Norrbotten.

En satsning på Haparandabanan ger ett mycket starkt signalvärde om en bra utveckling i Norrbotten. Trafiken är nästa steg i Norrbottens gemensamma tågtrafik när vi kompletterar dagens regionala linjer Umeå–Luleå, Luleå–Kiruna och nattågen med linjen Luleå–Boden–Kalix–Haparanda.

Linjen kommer också att ge oss möjligheten att knyta ihop en svensk-finsk region, Bottenviksbågen, som Sverige och Danmark gjort i Öresundsregionen.

När människor ser möjligheten till en bra tillvaro väljer de att stanna kvar. En positiv utveckling gör också att många utflyttade känner att det är dags att ”flytta hem” igen. Kanske vågar också fler ta steget att flytta hit för första gången.

Haparandabanan är en del av en helhetslösning.

En direktkontakt med Sveriges och Europas järnvägsnät skapar förutsättningar för vår bygd och våra företag. Tåglinjen skulle ge helt nya arbetspendlingsmöjligheter som vore positiva för hela länets ekonomiska tillväxt.

Bra pendlingsmöjligheter ger våra företagare tillgång till den personal som är ack så viktig för den framtida utvecklingen.

Haparandabanan är en internationellt viktig järnvägslänk. Den binder samman Sverige med Finland och Ryssland. Banan är även viktig för att godstransporter mellan norra och södra Sverige ska fungera.

Tågtrafik ger möjligheter och framtidstro.

Den 1 oktober hade Norrtåg sex avgångar mellan Luleå och Haparanda med stopp i Boden och Kalix. Totalt fanns 960 platser att boka. På några få några dagar tog de slut. Trycket på biljetter visar att det finns ett behov av Haparandabanan.

Vi vill få i gång en permanent tåglinje på sträckan från och med 2018.

För att det ska bli möjligt krävs att kommunerna, landstinget och staten finansierar trafiken som man gjort med de övriga Norrbottenslinjerna. Såväl kommunerna som landstinget har fattat sina beslut. Nu är det upp till staten att leverera. Tiden är mogen för att ta nästa steg i vår utveckling.

Tommy Nilsson(S)

kommunalråd i Kalix

Peter Waara(S)

kommunalråd i Haparanda

undefined
Läs mer om