Jag vill veta vad jag tankar

För bensin och diesel vet vi ingenting, och kan därför inte välja bort rovdrift på miljön.

Not Found2013-05-27 23:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vet i detalj varifrån vårt kaffe kommer och hur det är producerat. Men för bensin och diesel vet vi ingenting, och kan därför inte välja bort förtryck och rovdrift på miljön. Det är dags för konsumentmakt: ”Jag vill veta”.

EU:s förnybarhetsdirektiv tvingar producenter och importörer av förnybara drivmedel – etanol, biodiesel och biogas – att redovisa klimatpåverkan och ursprung. Dessutom måste drivmedlet minska klimatpåverkan med minst 35 procent jämfört med bensin och diesel, och produktionen får inte hota starka naturvärden.

Energimyndigheten granskar att kraven uppfylls och visade nyligen att klimatnyttan är långt större än kraven. Därtill rapporterar de att biobränslena kommer från en mix av Sverige och Centraleuropa och demokratier i tredjevärlden som behöver vårt stöd. Den som tankar biodiesel bidrar till såväl ett hållbart skogsbruk i Sverige som ökade möjligheter att lämna terrorism och knarkodlingar bakom sig i Afghanistan.

Fossila drivmedel har inte sådana krav, vilket ger bensin och diesel en prismässig konkurrensfördel – stick i stäv med målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Dessutom lämnas konsumenten helt i sticket; de fossila drivmedlen står för över 90 procent av försäljningen men undantas från informationskrav.

Energimyndigheten har börjat granska varifrån oljan som blir bensin och diesel kommer, och slår fast att Ryssland dominerar – men hur mycket av den kommer från Sibirien, med fruktansvärda ingrepp i naturen? Därtill vittnar de om att Nigeria gjort comeback och nu står för fem procent av oljan i Sverige, trots att inte en enda bilist rimligen kan vilja stödja det förtryck mot minoriteter som sker där. Många begär nu också information om varifrån bensinen och dieseln kommer, för att kunna utesluta olja från diktaturer, från ömtåliga miljöer i Arktis, liksom från tjärsandsolja och skifferolja.

Men som vanlig bilist kan man inte göra några aktiva val, eftersom vi inte vet vilka bolag som har vad. Därav kampanjen ”Jag vill veta”, som enligt samstämmiga mätningar har massivt stöd från bilisterna – man godtar inte längre att tanka i okunskap.

Med vettig konsumentinformation kan vi välja bort den sämsta bensinen och dieseln – och den som direkt vid pump får reda på hur illa bensin och diesel är för klimatet bestämmer sig nog för att snarast sluta tanka fossilt. Det vore helt i linje med Sveriges mål om att få en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.

Sveriges energiminister Anna-Karin Hatt (C) angav i riksdagen att ”De krav som ställs på redovisningen av fossila drivmedels miljöegenskaper och ursprung bör vara lika högt ställda som de krav vi ställer på förnybar energi och på andra varor.”

Det är dags för regeringen att gå från ord till handling. Konsumenten bör direkt vid pumpen få information om ursprung, produktionsvillkor och miljöpåverkan för bränslena, liksom vi redan får för kaffet och mycket annat vid frukostbordet. Det är dags: vi vill veta.

Mattias GoldmannGröna Bilister

Läs mer om