De enorma och skenande kostnaderna för höghastighetståg visar sig nu få stora negativa regionalpolitiska konsekvenser, inte minst för norra Sverige.
Kostnaden torde landa på över 300 miljarder kronor bara för själva banan. Lägg därtill kostnader för stationer och anslutningsbanor. Enorma summor som kan jämföras med de cirka 20 miljarder kronor som investeras i infrastruktur ett normalt år.
Den föreslagna finansieringslösningen kräver att nära hälften av Trafikverkets investeringsbudget används för att täcka räntor och amorteringar ända fram till 2065. Det innebär att stora delar av de väg- och järnvägsinvesteringar som skulle göras i övriga Sverige måste stoppas.
I norra Sverige hotas bland annat:
- Dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Sträckan är en av Sveriges mest trafikerade och fyller en viktig funktion eftersom den förbinder södra Norrlands kustland med Stockholm och järnvägssystemet i de södra delarna av landet. I och med Botniabanan och Ådalsbanan kommer denna sträcka att bli ännu viktigare och tyngre belastade.
- Norrbottniabanan. Cirka 60 procent av godstransportarbetet på järnväg sker i norra Sverige. Banan bedöms ge ökad konkurrenskraft för näringslivet och en positiv regional utveckling som gagnar hela landet.
- Mötesfri väg mellan Salmis och Haparanda.
- Mötesfri väg vid Börjeslandet (nära Boden).
- Ny trafikplats i Hjortlax (Piteå).
- Mötesfri väg mellan Sikeå och Yttervik (2+1-väg).
- 2+1-väg och mitträcke mellan Djäkneboda och Bygdeå (norr om Umeå).
- Rastplats vid Skuleberget.
- Mötesfri väg mellan Ullånger och Docksta.
- Trafiksäkerhetshöjande åtgärder genom Älandsbro för fordon och oskyddade trafikanter.
- Trafiksituationen utanför Härnösand (mellan Kittjärn och Överdal) ska förbättras.
- Mötesfri väg mellan Kongberg och Gnarp. Även 13 kilometer ny väg planeras.
- Miljö- och trafiksäkerhetsupprustning i Töre, Pajala och Övertorneå.
- Trafikplats Ersnäs (utanför Luleå) ska förbättras för att bland annat minska barriäreffekterna mellan byarna, öka säkerheten och framkomligheten.
- Göra beläggningsunderhåll mellan Tåme och länsgränsen mot Norrbotten (norr om Skellefteå).
- Bullerskydd mellan Skellefteå och Kåge.
- Mötesfri väg och flera andra förbättringar mellan Djäkneboda och Bygdeå (norr om Umeå).
- Mötesfri väg och delvis ny sträckning mellan Kongberget och Gnarp (byggstart snart).Säkra sidoområdena mellan trafikplats Gävle västra och Älvkarlen.
- Förbifart Skellefteå. E 4:ans nuvarande läge genom centrum skapar problem med luften, med tung trafik och trafiksäkerhet.
- E 4 förbi Örnsköldsvik. Troligen en tunnel genom Åsberget. I dag går E 4 rakt genom centrala Örnsköldsvik och uppemot 22 000 fordon passerar där varje dag. Trafiken delar staden i två delar.
- Förbifart Härnösand. Dagens situation präglas av många problem där E 4 går genom centrala staden.
Dessa projekt är tillsammans viktiga för möjligheterna att bo och driva företag i norra Sverige. Det är inte rimligt att stoppa en stor del av dessa projekt för att en liten grupp höginkomsttagare ska kunna åka tåg i högre hastighet i södra Sverige.
Bertil Moldén