Hela Sverige ska ha bra mobiltelefoni

Bra mobiltelefoni handlar om trygghet, om att veta att man kan använda sin telefon.

Not Found2013-04-12 18:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hela Sverige ska ha bra telefoni, bra mobiltelefoni och bra bredband. Det är en förutsättning för tillväxt, utveckling och för att det ska vara möjligt att leva och utvecklas i alla delar av landet. Bra elektroniska kommunikationer behövs för att vi ska kunna driva företag, för att vi ska kunna uträtta ärenden och för att vi ska kunna resa och röra oss som vi vill. Hela landet ska ha likvärdiga förutsättningar.

Jämfört med många andra länder har Sverige kommit långt i utbyggnaden av den mobila telefonin. Men trots det stöter många på problem när man ska använda mobiltelefonen. Även om operatörerna och deras täckningskartor har lovat att mobilen ska fungera där man rör sig eller bor, är det långt ifrån säkert att de alltid gör det. Så ska det inte se ut. Därför har jag och Centerpartiet drivit fram en rad reformer i alliansregeringen, som gett och kommer att ge mycket bättre mobiltelefoni: - Ingen annan regering i Europa har öronmärkt lika mycket utrymme i etern för att bygga ut mobiltelefonin, som vi. Därför har operatörerna nu möjlighet att bygga ut näten så att de täcker allt fler och så att näten klarar allt mer. Som en av de första i världen öronmärkte vi förra året det utrymme som tidigare användes för analoga tv-sändningar för mobiltelefoni. När det snart tas i bruk kommer täckningen på landsbygden att bli bättre, samtidigt som mottagningen inomhus går upp.

- Förra året gav regeringen alla som i dag inte har möjlighet att få grundläggande bredband rätt att få det. 300 miljoner kronor satsas för att ge dem grundläggande bredband, ett bredband som de också kan ringa med.

- I flera steg har vi stärkt mobilkonsumenternas makt. Alla konsumenter har rätt att få tydlig information om vad som ingår i ett abonnemang, och en sanningsenlig bild av täckningen där man rör sig och bor. Så sent som för en vecka sedan föreslog jag och alliansregeringen nya regler för att den som är missnöjd snabbare och enklare ska kunna byta operatör.

- De förskönade täckningskartorna måste få ett slut. Operatörerna måste börja beskriva verkligheten, sådan som den verkligen är. Har man lovat kunderna täckning, måste man ordna det. Ansluter man fler kunder än vad nätet är byggt för, så har man ansvar att bygga ut det. Inom kort kommer Post- och Telestyrelsen att sammankalla operatörerna för att komma till rätta med det.

Bra mobiltelefoni handlar om trygghet. Om att veta att man kan använda sin telefon, att nå dem man behöver nå och att själv kunna bli nådd. Att kunna kommunicera med omvärlden är inte en fråga om bekvämlighet.

De senaste 20 åren har vi fått ett samhälle som allt mer bygger på att vi kan använda mobiltelefoni. Företagen har anpassat sig till det, vi enskilda har anpassat oss till det, och det offentliga utgår allt mer från det. Därför måste hela Sverige ha bra mobiltelefoni, och operatörerna har ett stort ansvar att ordna det. Vi har gett dem goda förutsättningar, och nu måste de svara upp mot det. De måste bygga ut sina nät, så att de täcker och räcker när allt fler vill använda dem allt mer. Har man lovat sina kunder att det ska finnas mobiltäckning, så måste man också ordna det.

Anna-Karin Hatt(C) it- och energiminister