Har Sverige råd att tacka nej?

För att Europa ska klara konkurrens behövs ett konkurrenskraftigt transportsystem.

Not Found2013-12-12 04:33
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Basindustrin i norra Sverige är en motor för hela det svenska näringslivet. Exporten av skogs- och mineralvaror genererade 125 miljarder kronor netto till landet 2010.

Av all järnmalm som utvinns inom EU kommer 92 procent från gruvor i Norrbotten. Sverige är också ledande vad gäller utvinning av guld, silver, zink, koppar och bly. Stora transportvolymer skickas på den mycket omoderna stambanan. Att dessa råvaror är av största betydelse för Sverige och för övriga Europa råder det inget tvivel om.

Lyckligtvis finns samma insikt hos EU. Där har man insett vikten av att få rationellare systemtransporter för att göra råvarutransporterna billigare och stärka konkurrenskraften för det europeiska näringslivet. För att ett framtida Europa ska klara konkurrens behövs ett homogent och konkurrenskraftigt transportsystem.

I ett beslut om en revidering av det Europeiska Transportnätet TEN-T ingår ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät – Core Network. Dit kommer den största delen av EU:s transportfinansiering att styras, konkret innebärande att EU är villigt att stå för upp till 30 procent av kostnaderna för de projekt som ingår i detta stomnät.

EU har valt ut den Bottniska korridoren som en del i detta prioriterade stomnät. En korridor som bland annat innehåller Norrbotniabanan, Malmbanan och dubbelspår på Ostkustbanan och som skulle förbättra konkurrensmöjligheterna och framtidsförutsättningarna för den svenska basindustrin. Med EU:s medfinansiering blir det enligt regelsystemet 10–15 miljarder kronor billigare.

Det finns en hake innan EU:s medfinansiering kan realiseras. Regeringen har inte förstått vikten av att bygga ett fungerande transportsystem på europeisk nivå och inte följt den inriktning som EU-kommissionen pekat ut. Någon annan slutsats är svår att dra eftersom det inte finns medel avsatta i den nationella transportplanen för vare sig Norrbotniabanan eller Ostkustbanan.

Regeringen håller på att försitta chansen att få EU att betala en avsevärd del av den framtida uppbyggnaden av landets infrastruktur. Tackar vi nej till dessa miljarder kommer de inte att omfördelas till andra projekt i Sverige utan kommer att stärka infrastrukturen i andra delar av unionen.

Men än är det inte för sent. Än finns det möjlighet för er som är delaktiga i den politiska processen, och som förstår vikten av att Sverige utrustas med ett rationellt och modernt transportsystem, att ändra på detta. Tänk efter en gång till, och tänk på den svenska ekonomin.

Andreas Lindvd Norrbottens Handelskammare

Jan Bergmarkvd Västerbottens Handelskammare

Dick Janssonvd Mittsveriges Handelskammare

Anders Erikssonregionchef Mittsveriges Handelskammare

Per-Olof Hansersvd Mellansvenska handelskammaren

Anders Franckvice vd Mellansvenska handelskammaren

Läs mer om