Strålande sol och vårkänslor redan i slutet av mars.
I Skellefteå var det nästan tio grader, i Uppsala uppmättes den högsta marstemperaturen sedan mätningarna startade 1739 – 19,9 grader.
Men parallellt med glassätandet och solandet ställer sig nog många frågan om värmen enbart är positiv.
Man kan givetvis inte dra slutsatser om klimatet utifrån enskilda värmeböljor. Men att det är 20 grader i mars är dock en påminnelse om att den globala uppvärmningen fortgår trots att den politiska debatten sedan länge kretsar kring migration, terrorism och ryska aggressioner.
När klimatet väl hamnar på den politiska dagordningen rör det sig nästan alltid om skatter.
Så var fallet i debatten mellan Centerpartiets partiledare Annie Lööf och klimatminister Isabella Lövin (MP).
Annie Lööf poängterade att regeringens klimatpolitik främst verkar gå ut på att införa och höja diverse skatter, som flygskatt, bensinskatt och kilometerskatt. Lövins främsta argument var att Centerpartiet inte gjort tillräckligt under de åtta år som Alliansen styrde Sverige.
Skyttegravskriget mellan MP och C duger inte. Visst är det bra med grön skatteväxling, och skadliga utsläpp måste stå för sina klimatkostnader.
Men klimatpolitiken måste också vara effektiv och nytänkande. Det är skillnad på att beskatta utsläpp som klimatkompensation, och att tro att människor alltid kommer att välja bort det som beskattas högt.
Folk kommer troligtvis att fortsätta flyga, trots att en inrikesresa kommer att kosta 80 kronor mer med regeringens förslag. För den som vill ta sig mellan Bastuträsk och Stockholm snabbt är en tio timmars tågresa inte ett alternativ till flygets 65 minuter.
Den hårda konkurrensen mellan flygbolagen lär dessutom fortsätta pressa ner priserna.
Därför är det långt bättre att satsa på moderna drivmedel som släpper ut mindre. Moderna flygplan är mer bränsleeffektiva än gamla.
Under Aktuelltdebatten försökte Annie Lööf lyfta biobränsle som framtidens flygsoppa, men blev avbruten av en burdus Lövin.
Det är synd att Miljöpartiet inte kommit längre än så. En optimistisk klimatpolitik måste fokusera på utvecklingen av bättre drivmedel, energieffektiviseringar och internationella avtal för att minska utsläppen.
Klimatkampen kan inte stå och falla med att det blir lite dyrare för någon i huvudstaden att hälsa på mormor i Västerbotten.
Karin Pihl