Förbättra Skellefteås busstrafik

Busstrafiken kräver offensiva och medvetna politiska satsningar i form av resurser.

Not Found2013-06-07 06:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett växande Skellefteå behöver en förbättrad kollektivtrafik – i första hand en förbättrad busstrafik. Det har vi politiskt slagit fast i den fördjupade översiktsplanen för Skelleftedalen, som är ett av flera styrdokument i arbetet med att Skellefteå ska bli 80 000 innevånare 2030. Det är otvetydigt att bra infrastruktur och kommunikationer är förutsättningar för växande regioner på samma sätt som tillgängliga bostäder, bra företagsklimat och olika typer av attraktivitetsfaktorer. Att satsa på en förbättrad busstrafik är därför viktigt för ett växande Skellefteå, som dessutom är dubbelverkande. Det gör att Skellefteå blir attraktivare för inflyttning samtidigt som fler innevånare skapar bättre underlag för busstrafiken.

Idag är det en låg andel av Skellefteås innevånare som åker kollektivt om man jämför med andra kommuner av Skellefteås befolkningsstorlek. Det beror mycket på att vi bor i en till ytan stor kommun och att bilen därför är det naturliga fortskaffningsmedlet. Det är ett faktum som inte går att utmana på ett realistiskt sätt. Men det minskar inte behovet av medvetna satsningar på busstrafiken där det finns förutsättningar till förbättringar – i första hand Skellefteå stad. För om man begränsar sig till att titta på nyttjandet av stadsbusstrafiken så ligger Skellefteå lågt, både i förhållande till riket och i förhållande till det totala länssnittet. Antalet bussresor per innevånare i Skellefteå stad var under förra året ca 24 resor. Det går att jämföra med länets siffra på ca 40 resor per innevånare och snittet i landet om ligger på ca 140 resor per innevånare. Tittar man sedan på siffran för Umeå stad, där man satsat aktivt på en förbättrad busstrafik i flera år, så är siffran ca 82 resor per innevånare.

För att göra stadsbusstrafiken mer attraktiv som transportalternativ spelar faktorer som turtäthet, tidpunktlighet och smidighet i resan avgörande roller. Det är också inom dessa områden som skellefteborna är kritiska till hur det ser ut idag. För att göra något åt situationen krävs medvetna politiska satsningar i form av mer ekonomiska resurser. Det är Moderaterna och hela den samlade oppositionen är villiga att prioritera fram. Vi har föreslagit att ytterligare 10 miljoner kronor ska avsättas till stadsbusstrafiken, vilket vi bedömer skulle leda till en fördubbling av busstrafiken. Dessutom vill vi avsätta 6,5 miljoner kronor av investeringsmedlen under perioden 2014-2016 för att förbättra hållplatser och sätta upp skyltar med elektroniska tidsangivelser i såväl stad som land. Från Moderaternas sida anser vi även att stadsbusstrafiken med fördel kan konkurrensutsättas genom kvalitetsupphandling.

Jag ska inte sticka under stolen med att Moderaterna i Skellefteå historiskt sett inte har tillhört de partier som stått i främsta ledet och pläderat för förbättringar i busstrafiken. Men som ett led i vårt aktiva förnyelsearbete har vi inhämtat verklighetsbeskrivningar från bekymrade skelleftebor och erfarenheter från andra kommuner, som sätter ljuset på att satsaningar måste göras. Vi har till exempel fört samtal med småbarnsföräldrar, i hushåll med en bil, som beskriver hur svårt det är att få vardagspusslet att gå ihop när busstrafiken inte lever upp till behoven.

Sammantaget konstaterar vi att Skellefteå behöver en förbättrad busstrafik. Det kräver offensiva och medvetna politiska satsningar i form av mer resurser. Det är satsningar som vi moderater är villiga att göra för ett modernt och växande Skellefteå.

Andreas Löwenhöök(M)

Vice oppositionsråd i Skellefteå samt vice ordförande i Länstrafiken och ersättare i Svensk Kollektivtrafiks styrelse

Läs mer om