Förarlös bil problem även för jurister

Krönika. Bland de artiklar jag läst finns det dessvärre också en om en trafikolycka med en självgående bil inblandad. I och för sig kan man tycka att det ger en fingervisning om att det är en lång bit kvar innan bilarna ska få användas utanför testbanorna. Å andra sidan händer det ju olyckor även med en ”vanlig” förare vid ratten.

Not Found2017-02-02 06:56
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan skrev jag en krönika om självkörande bilar som snart ska börja rulla på våra vägar.

Jag vill minnas att jag då fortfarande var … ja, ska vi säga sådär lite försiktigt skeptisk.

Och förmodligen var (och är?) jag inte den enda skeptikern.

Att släppa ut bilar i trafiken styrda inte av en med körkort försedd mänsklig förare utan av någon slags dataprogrammerad robot låter onekligen fortfarande som någon slags science fiction.

Många av oss äldre skakar därför på huvudet och tröstar oss med att om dessa robotbilar ska ut i trafiken så blir det i så fall långt efter vår livstid.

Men man vet ju aldrig. Ibland utvecklas tekniken snabbare, mycket snabbare än vi tror.

Kanske, kanske finns den förarlösa bilen här, på E4 utanför Skellefteå till exempel, redan om några år?

Bland alla de artiklar jag läst finns det dessvärre också en om en trafikolycka med en självgående bil inblandad. I och för sig kan man tycka att det ger en fingervisning om att det är en lång bit kvar innan bilarna ska få användas utanför testbanorna. Å andra sidan händer det ju olyckor även med en ”vanlig” förare vid ratten.

Strax före jul läste jag att självkörande Volvobilar nu skjutsar resenärer i San Francisco. I somras tecknade nämligen taxiföretaget Uber ett avtal med Volvo om att köpa in 100 bilar utrustade med självkörande teknik.

Volvo planerar också att placera 100 bilar i Göteborg, kanske redan under 2017. Försöket syftar till att göra självkörande bilar möjliga att köpa från och med 2021.

Men än är det inte ”på riktigt”. En förare sitter nämligen vid ratten, redo att ta över vid behov.

Enligt tekniksajten The Verge, som fått en åktur, är ”upplevelsen lika delar hisnande och trist. Hisnande för vad det kan betyda för transporter i framtiden, trist för att det är som att åka med sin överdrivet försiktiga mormor.”

Men den som känner oro för att åka med i en självgående bil, även om det är försiktiga mormor som kör, kan trösta sig med att det nog dröjer innan bilarna finns ute på E4:an.

Att gå över till helt självkörande bilar, som inte ens behöver ha en ratt eller pedaler, kräver inte bara en snabb teknikutveckling utan även en ny lagstiftning.

För inte kan man väl döma en robotförare till dagsböter för vårdslöshet i trafik?

Bengt Enqvist tidigare redaktionschef på Norran Kanske, kanske finns den förarlösa bilen här, på E4 utanför Skellefteå till exempel, redan om några år? 18541236