Exportpotentialen är stor i Västerbotten och det är därför glädjande att berätta att vi nyligen gett ett uppdrag till Business Sweden att genomföra särskilda internationaliseringsfrämjande åtgärder i Sveriges fyra nordligaste län: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Satsningen omfattar 6,8 miljoner kronor och är en del i arbetet med att dubblera Sveriges export samt att nå målsättningarna i Sveriges mineralstrategi som presenterades tidigare i år.
Exempelvis står gruv- och mineralnäringen inför en kraftigt växande efterfrågan vilket skapar tillväxt och sysselsättning. Arbetsförmedlingens prognoser visar att gruvnäringen behöver rekrytera omkring 5 000 personer de kommande åren. Skogsindustrin är av stor betydelse för jobb och tillväxt i hela landet. Sverige är världens näst största exportör av papper, massa och sågade trävaror, vilket gör branschens bidrag till Sveriges handelsbalans mycket stort.
Norrlandsregionen har även ett innovativt småföretagande som tar sig uttryck i exempelvis rymdturismutveckling, marknadsledande friluftsbolag och exceptionellt framgångsrika e-handelsföretag. Bara i Skellefteå fanns det 2011 3 848 företagsförekomster enligt SCB, vidare så exporterade företag från Västerbottens län 2012 för 11,2 miljarder kronor mellan åren 2009 och 2012 ökande exporten i regionen med 45 procent.
De åtgärder som nu vidtas berör en rad områden och branscher med särskild betydelse för de fyra nordligaste länen. För det första förstärks den regionala exportrådgivningen i Jämtlands, Norrbottens och Västerbottens län. I dag täcks de fyra nordligaste länen, som består av 50 procent av landets yta, av endast tre rådgivare från Business Sweden. Vår bedömning är att en ökad tillgång på exportrådgivning kan stärka företagens kompetens och kapacitet för ökad export.
För det andra ökar vi informationsinsatserna. Rätt och relevant information är ofta det första steget för företag på väg mot den internationella marknaden, men ofta behövs också inspiration och goda exempel.
För det tredje satsar vi på företagens möjligheter till internationell marknadsföring. Nu tar vi ett förberedande steg för att utveckla samlade marknadsföringskoncept för näringar med stark anknytning till Norrlandslänen, såsom gruv- och mineralnäringen samt skogs- och pappersindustrin.
Sammantaget är detta åtgärdspaket en viktig satsning som ytterligare stärker en region med goda tillväxtmöjligheter och som står inför en spännande utveckling. Här spelar små och medelstora företag en viktig roll för att skapa sysselsättning och en levande landsbygd.
Ewa Björling(M) handelsminister
Annie Lööf(C) näringsminister