En julhälsning till länets riksdagsledamöter i S och MP

Debatt. Julen är en helg när det finns tid för eftertanke. Vi hoppas ni riksdagsledamöter från länet använder tiden till att fundera över hur en kilometerskatt drabbar företag, jobb och tillväxt i Västerbotten. Och att ni sedan agerar för länets bästa och säger nej till en kilometerskatt.

Not Found2016-12-22 16:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den här uppmaningen är ingen önskelista inför julen.

Vi har ett enda budskap: Vår starka förhoppning är att du som riksdagsledamot och västerbottnisk företrädare för regeringspartierna Miljöpartiet och Socialdemokraterna är beredd att motarbeta planerna på en rejält ökad beskattning av geografiska avstånd i Sverige.

Konkret handlar det om det förslag om kilometerskatt som regeringen har för avsikt att presentera i början av nästa år.

I utredningspapperna kallas den för vägslitageskatt. Men den verkliga innebörden är att införa en ny skatt som gör att det blir ännu dyrare för företag som jobbar med produkter eller verksamheter som kräver längre transporter för att nå kunderna.

Redan i dag är det givetvis så att de företagen här i norr har högre transportkostnader än de företag som ligger nära storstäderna. Med en kilometerskatt läggs ytterligare sten på den bördan.

Kilometerskatten slår hårdast mot oss i övre Norrland. Helt enkelt därför att det är här som avstånden är störst för de som levererar till oss, liksom för oss till marknaden.

Enligt regeringen är motiven bakom en vägslitageskatt att den tunga trafiken i högre grad ska stå för sina samhällskostnader, att minska miljöpåverkan från transportsektorn och att bidra till att långväga godstransporter flyttas från lastbil till till exempel tåg och sjöfart.

Men i praktiken blir skatten en landsbygdsskatt då man tänker beskatta transporter där det inte finns alternativ och där de problem som ska lösas – buller, trängsel och utsläpp – är närmast obefintliga.

För oss handlar detta inte enbart om kronor och ören. Vi är dessutom oroade över den syn på företagande ute i regioner, där långa transporter behövs, som ligger inbyggd i idén om att beskatta avstånd.

Kilometerskatten blir i ett land med långa avstånd en skatt på landsbygden och landsbygdsnäringar.

Julen är en helg när det finns tid för eftertanke.

Vi hoppas ni riksdagsledamöter från länet använder tiden till att fundera över hur en kilometerskatt drabbar företag, jobb och tillväxt i Västerbotten.

Och att ni sedan använder era goda kontakter med regeringen, agerar för länets bästa och säger nej till en kilometerskatt.

Tord Andersson Cuedee, Sikeå Nicklas Björnvind Inpipe, Vilhelmina Gunnar Bålfors Indexator, Vindeln Hans Eliasson Cranab, Vindeln Peter Falk Extena, Norsjö Peter Göttfert Norrlandsgjuteriet, Robertsfors Torbjörn Hahlin Dorotea Mekaniska, Dorotea Anders Jonsson Rototilt, Vindeln Patrik Lindgren Swedlist AB, Norsjö Per Lindqvist JIT Mech, Robertsfors Roger Lundström PTC, Kåge Kenth Norgren North Grade, Åsele Christer Olofsson Rottne SMV, Stensele Jonas Öhman JM Indutech, Lycksele 18541234