Rygge flygplats i Norge har blivit ett skräckexempel på vad ett införande av en nationell flygskatt i Sverige skulle leda till.
På grund av att Norge infört en nationell flygskatt lämnar nu flygbolaget Ryanair flygplatsen. Det beslutet leder i sin tur till att Rygge kommer att behöva stänga, att 1 000 anställda blir av med jobbet och att över en halv miljon passagerare drabbas.
Den svenska regeringen utreder införandet av en nationell flygskatt, men förhoppningsvis tänker statsminister Stefan Löfven (S) till en extra gång innan han går i Norges fotspår.
Sveriges, och speciellt Norrlands, geografi gör att vi kommer att vara beroende av flyget. Sett till ytan är vi EU:s tredje största land. Sverige håller ihop genom att politiken tillhandahåller goda konkurrens- och levnadsvillkor i hela landet.
Flyget skapar 80 000 direkta arbetstillfällen samtidigt som det möjliggör för 100 000 anställningar inom svensk turistnäring. Moderaterna vill uppmuntra flygets gröna omställning utan att införa skadliga skatter som försämrar konkurrensvillkoren och minskar turtätheten på viktiga linjer.
Den nationella flygskatt som regeringen vill införa är direkt skadlig för jobb och tillväxt i hela landet. Vi motsätter oss en flygskatt på nationell nivå, men välkomnar ett globalt system med utsläppshandel för flyget.
Den rödgröna regeringens iver att beskatta flyget ger ringa miljöeffekter men får stora konsekvenser för den enskilde resenären och slår hårdast mot de delar av landet som i dag saknar andra kommunikationsmöjligheter. Regeringens förslag drabbar således oss norrlänningar hårdast.
En nationell flygskatt är en uppenbar eftergift till Miljöpartiet som strider mot Löfvens löfte om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Regeringen har försökt lösa detta genom att ge motstridiga direktiv till utredningen om flygskatten.
Enligt direktiven ska en nationell flygskatt utformas på ett sätt som inte drabbar konkurrenskraften och tillgängligheten i hela landet. För att blidka de gröna ministrarna har Löfven uppenbarligen gett utredaren ett omöjligt uppdrag. Självklart kommer en nationell flygskatt att drabba de mindre flygplasterna och tillgängligheten.
Sverige är ett litet exportberoende land och vi behöver flyget för att binda samman Sverige och som en port ut mot världen. Under sommarens semester har tusentals familjer valt att flyga till sydligare breddgrader. Jag vill inte förvägra dem den möjligheten för att enskilda miljöpartister kräver det.
Det är uppenbart att Miljöpartiets flygfientliga politik fått styra regeringen alltför mycket på det här området. Jag är övertygad om att det, tillsammans med flygbranschen, går att hitta smarta lösningar som inte slår mot turtäthet och resandekostnader men som gör flyget klimatsmart. Sverige behöver flyget nu och i framtiden.
Edward Riedl(M)
riksdagsledamot för Västerbottens län
En nationell flygskatt är en uppenbar eftergift till Miljöpartiet som strider mot Löfvens löfte om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020.