En bro är inte nog för tillväxt

En tillväxtkommun måste ha attraktiva boenden.

Not Found2013-12-03 04:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I vår kommun har vi nyligen antagit en vision ”Skellefteå – en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i. Med målet att ha 80 000 invånare år 2030.” För att skapa förutsättningar att lyckas med detta handlar det om att ta tag i både smått och stort. Det krävs både långsiktig hållbar utveckling och engagerade, nöjda medborgare.

I bruset av vår klart mest debatterade och segdragna fråga, Centrumbron, är det lätt att tappa fokus på den övriga byggda miljön i vår kommun. En viktig egenskap som en tillväxtkommun måste ha är att skapa attraktiva boenden, så att människor som kommer hit bosätter sig och trivs. Vad ett attraktivt boende är, varierar så klart från person till person. Skellefteå har fantastiska möjligheter att tillfredsställa allas behov.

Vad kan vi som politiker i bygg- och miljönämnden då göra för att dra vårt strå till stacken i den viktiga visionen om tillväxt? För att åskådliggöra detta ska vi dyka in i detaljplanearbetet med områdena vid södra Boviken. Efterfrågan är stor och därför har vi i kommunen under en tvåårsperiod upprättat detaljplaner i fritidshusområdet. Detaljplanerna medger en byggrätt på 100 kvadratmeter för huvudbyggnad plus ytterligare 75 kvadratmeter för komplementsbyggnader, vilket är cirka 10 procent av tomtarean. Under detaljplanearbetet så försökte vi i oppositionen att få med en alternativ bestämmelse som skulle öka byggrätten för huvudbyggnaden till 15 procent av tomtarean, om man samtidigt uppfyller de tillgänglighetskrav (innebär i huvudsak större wc/dusch) och energikrav som byggreglerna ställer på bostadshus. Fritidshus är just nu undantagna dessa krav i byggreglerna. Försöken röstades ned av majoritetspartierna vid varje antagande av dessa detaljplaner.

Vi partier i alliansen menar att om man uppfyller de tillgänglighetskrav och energikrav som samhället ställer på bostadshus så ger det dels en långsiktig hållbar utveckling och samtidigt engagerade och nöjda medborgare. Långsiktig och hållbar utveckling för att det nybyggda beståndet dels kommer använda mindre energi, dels att det nybyggda beståndet redan från början är tillgänglig i de fall brukaren av någon anledning blir funktionshindrad. Engagerade och nöjda medborgare för att de känner att de får ett incitament och en möjlighet att göra sitt drömprojekt till något ännu bättre.

Även om Boviken (och liknande områden) i dag är ett fritidshusområde så har väldigt många en dröm att på sikt bosätta sig där permanent. Trots att människan i dag blir friskare och lever längre så kommer det förr eller senare att uppstå ett behov av någon form av tillgänglighetsanpassning för att man ska kunna bo kvar i sitt boende. Det vi ser i dag är att bidrag till bostadsanpassningar för tillgänglighet ökar. Innan detta år är slut kommer kommunen betala ut cirka 16 miljoner kronor för att anpassa bostäder så att de blir tillgängliga. Många av de fritidshus som byggs idag i Boviken kommer om några år vara de som blir beviljade dessa bidrag, helt i onödan eftersom de borde ha byggts tillgängliga redan från början.

Detaljplanearbetet i Boviken är ett exempel på vad vi som politiker genom att vara kreativ kan göra för att främja tillväxten. Man kan kanske tycka att en bestämmelse om utökad byggrätt bara gagnar de som har råd och möjlighet att bygga ett nytt fritidshus. Men ett tänkbart scenario är att de nöjda fritidshusägarna flyttar från sina lägenheter som i sin tur leder till att någon annan flyttar in där. Med andra ord startar en flyttningskedjan där förhoppningsvis någon som ska börja sin bostadskarriär får möjlighet till det. Att dessutom tillgängligheten betalas av den som faktiskt kommer bo i fritidshuset istället från kommunens budgetmedel är grädden på moset.

Beslut som rör vårt byggda bestånd lever vi med länge. Det är därför viktigt att fatta genomtänkta och nytänkande beslut. Olika små nyanser av samma beslut kan ge en stor skillnad i framtiden. Nyansen med ökad byggrätt är ett bra exempel på hur ett nytänkande beslut skulle kunnat vara.

Det vi partier som, för tillfället, är i opposition i bygg- och miljönämnden vill åstadkomma är vara den kraften som tänker nytt och skapar attraktiva boenden som är hållbara på lång sikt.

Stig Axelsson(C) ledamot i bygg- och miljönämnden

Anders Fransson(KD) ledamot i bygg- och miljönämnden

David Lindgren(M) ledamot i bygg- och miljönämnden

Anders Östlund(FP) ledamot i bygg- och miljönämnden

Kjell Bergmark(C) ersättare i bygg- och miljönämnden

Johan Sundelin(FP) ersättare i bygg- och miljönämnden

Läs mer om