Såg till min stora glädje att det bildats en nationell samverkan inom den svenska kooperationen.
Det är bra, och det behövs verkligen, precis som den rådgivning som Coompanion bedriver.
Över hela Europa sker nu en mobilisering inom den sociala ekonomin. Delvis sker det som ett resultat av den kris som startade i finansvärlden och som spred sig i hela ekonomin. En kris som vi ännu inte kommit över, och där den kooperativa sektorn stod pall och växte.
I krisens spår frågar sig allt fler efter nya kreativa affärsmodeller.
Då kan man hämta inspiration från de mer än 100 år gamla kooperativa idéerna.
När Spaniens regering bjöd in till Europeisk konferens i Madrid i maj var rubriken: ”Social ekonomi – en affärsmodell för framtiden i Europa”. Det var en fortsättning på det politiska samarbete mellan länder och politiska krafter i Europa som resulterade i det beslut och de slutsatser som Europeiska rådet tog 2015.
I dokumentet enades alla 28 medlemsländer om att vi måste ta tillvara den potential som denna sektor har för en socialt hållbar ekonomisk tillväxt och jobb. Till denna sektor hör folkrörelser, kooperativ, ömsesidiga företag och olika stiftelser med allmännyttig och sociala mål.
Karaktäristiskt för dem är att det finns en demokratisk struktur i företagen. Det finns inte bara ekonomiska mål utan även sociala, vinsten återinvesteras till största delen i verksamheten och bidrar därmed till nya investeringar.
Runt om i Europa finns det i dag två miljoner företag inom den sociala ekonomin, som tillsammans har 14,5 miljoner anställda. Men potentialen är stor för en tillväxt inom i princip alla branscher.
Erfarenheter visar också att denna sektor bidrar till en stabilare utveckling av den sociala marknadsekonomi som formulerats i EU-fördraget.
Delvis beroende på att man inte spekulerar med tillgångarna, för att få kortsiktiga vinster, utan i stället ser till de långsiktiga. Men också beroende på att människor har större tillit till företag som de själva har ett inflytande över och som använder överskottet i verksamheten på ett klokt sätt och reinvesterar.
Denna affärsmodell fyller ett annat viktigt syfte; nämligen att den involverar människor i verksamheten. Eftersom det är en av bristerna i vår svenska välfärd kan därför folkrörelser och kooperativ spela en avgörande roll när vi utvecklar den svenska modellen.
Kanske kan en mobilisering i norra Sverige visa vägen. Om kommunerna och regionerna, tillsammans med LRF och konsumentkooperationen, Coompanion och alla de nya sociala företag som bildas, formulerar en gemensam och långsiktig strategi för sektorns tillväxt kan både företag och jobb skapas – och på köpet blir demokratin starkare.
Norra Sverige kan visa att gemensamt ägda företag är en affärsmodell för framtiden.
Jens Nilsson
Socialdemokratisk Europaparlamentariker
I krisens spår frågar sig allt fler efter nya kreativa affärsmodeller. Då kan man hämta inspiration från de mer än 100 år gamla kooperativa idéerna.