I dag (tisdag) fattar kommunfullmäktige beslut kring två motioner som pekar ut lösningar för fungerande trafikflöden i Skellefteå.
Vi är sex oppositionspartier som samarbetat för att lägga fram dessa förslag.
Men den styrande S-majoriteten vill inte ta till sig detta framåtsyftande initiativ.
Vi vill för det första att kommunen ska bygga en ny genomfartsled vid Östra leden. Den skulle i praktiken bli den nya E4:an.
Alltför mycket tid har slösats bort sedan folkomröstningen om Centrumbron.
Vi har hela tiden förespråkat en ny E4-dragning och anser att kommunen inte kan vänta längre.
För en sak är säker: Trafikverket kommer inte att börja bygga någon ny E4 före 2025, och efter det årtalet finns inga som helst garantier om när det kan ske.
För det andra vill vi att kommunen ska hålla liv i tanken på en ringled runt staden.
Ett växande Skellefteå förutsätter en återkommande utbyggnad av kommunikationerna.
Sådant kräver framförhållning.
Därför vill vi att Skellefteå kommun, tillsammans med Trafikverket, genomför en förstudie kring en trafikled väst om staden samt fortsätter reservera mark för den tills förstudien är klar.
När det gäller frågan om Östra leden är det märkligt att S-majoriteten inte kan tänka sig att stödja det förslaget. Det råder politisk enighet och det finns ett avtal med Trafikverket om att den nya E4:an ska gå längs den sträckningen.
Kommunens egna tjänstepersoner stödjer idén om att Skellefteå kommun själv skulle kunna bygga denna väg. Dessutom har kommunen redan tagit på sig att finansiera en stor del av bygget om och när Trafikverket drar igång det.
Vårt förslag till en ny östra led skiljer sig från Trafikverkets på flera punkter. Den viktigaste skillnaden är att i vårt förslag ska vägen både vara till nytta för genomfarts- och interntrafik. Där Trafikverket föreslår 110-väg vill vi ha differentierade hastigheter mellan väl avvägda anslutningsmöjligheter.
En annan viktig skillnad är att vårt förslag blir billigare. Bedömningen när motionen lämnades in var att Trafikverkets trafikled skulle kosta en miljard kronor, medan kostnaden för den modell som vi föreslår uppgår till 600 miljoner.
Även om prislappen vuxit sedan dess kvarstår proportionerna. Det handlar om 40 procents lägre kostnad för en trafikled som Skellefteborna skulle ha större nytta av.
Det är dags att lämna den uttjatade frågan om Centrumbron vid Nordanå och i stället ta itu med Skellefteås trafikfrågor på ett konstruktivt sätt.
Skellefteå är i behov av en ny förbifart som kan flytta E4-trafiken ut ur staden och behöver dessutom hålla fast vid möjligheten för byggandet av en ringled.
De styrande Socialdemokraterna har bestämt sig för att strunta i detta. Därför enas vi sex oppositionspartier bakom gemensamma förslag i denna fråga.
Vi tror nämligen på att samarbete vinner i längden.
Hans Brettschneider(MP)
språkrör i Skellefteå kommun
Charlotta Enqvist(KD)
gruppledare i Skellefteå kommun
Agneta Hansson(V)
gruppledare i Skellefteå kommun
Andreas Löwenhöök(M)
gruppledare i Skellefteå kommun
Carina Sundbom(C)
gruppledare i Skellefteå kommun
Andreas Westerberg(L)
gruppledare i Skellefteå kommun
Trafikverket kommer inte att börja bygga någon ny E4 före 2025, och efter det årtalet finns inga som helst garantier om när det kan ske.