Staten äger idag några få, men stora, flygplatser i Sverige. De mindre regional flygplatserna ägs av kommuner och landsting, flygplatser med betydligt färre passagerare och sämre ekonomi.
2010 konkurrensutsattes flygledningen för Sveriges flygplatser vilket innebar att ett privat företag, ACR, tog upp konkurrensen med Luftfartsverket. Resultatet blev att ACR idag sköter flygtrafiktjänsten på nio flygplatser, bland annat Skellefteå Airport.
Nu vill oppositionen i riksdagen, tillsammans med Sverigedemokraterna, återinföra det statliga monopolet med undantag av de kommun- och landstingsägda flygplatserna. Förslaget har fått mycket kritik, bland annat från Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet, eftersom inga argument har framkommit som på något sätt visar att situationen skulle förbättras med en monopolisering av tjänsterna.
Problemen för de regionala flygplatserna riskerar att förvärras om en monopolsituation återinförs. På flygplatser som upphandlat tjänsten av ACR har man 15 till 30 procent lägre kostnad för flygtrafiktjänsten, en besparing som i slutänden gynnar resenären med lägre biljettpris.
På sikt medför en återreglering sannolikt att det blir omöjligt för privata alternativ att konkurrera om dessa tjänster på grund av den begränsade marknad man har tillgång till. Så även om Skellefteå Airport inledningsvis är undantagen ”monopoliseringen” riskerar detta beslut att på sikt medföra att Luftfartsverket återkommer till Skellefteå med kraftigt höjda kostnader för flygplatsen som följd.
Sverige är ett land med långa avstånd och liten befolkning, men också med ett mycket utvecklat flygplatssystem. Tillgänglighetskriteriet är avgörande för att människor och företag i hela landet ska kunna mötas, arbeta, investera eller förkovra sig. De regionala flygplatserna är lokaliserade vid en centralort med viktig industri, ibland egen högskola och inte sällan på avstånd som gör att andra dagliga transportslag inte är realistiska. Flygets snabbhet, pålitlighet och räckvidd gör att det inte finns något alternativ för de flesta av våra kunder.
Därför är Sveriges regionala flygplatser en viktig del i den regionala utvecklingen och tillväxten över hela landet, ett typiskt exempel på detta är Skellefteå Airport.
Alla vill ha tillväxt, alla vill ha regional utveckling. Ett konkret sätt är att stötta de regionala flygplatserna bland annat genom att konkurrensutsätta flygledartjänsterna.
Jan Bergmark
vd Västerbottens Handelskammare och ordförande i Skellefteå Flygråd