Det är Skellefteå som gynnas

Tittar vi på 2010–2025 satsas 1 034 kronor mer per invånare i Skellefteå än i Umeå.

Not Found2013-11-25 05:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Mikael Bengtssons ledare ” 191 miljoner skäl att vara nöjd” publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 11 november 2013.

Folkpartiet och Centerpartiet i Skellefteå försöker konstruera orättvisor och förminska betydelsen av samarbete. Det är inte sant att Skellefteå är orättvist behandlade i Länstransportplanen. De får 1 034 kronor mer per invånare än Umeå, 2010–2025.

Centerpartiet och Folkpartiet verkar anse att medel för infrastruktur ska fördelas per invånare. Då skulle Umeå vinna mest, Skellefteå lite mindre och övriga länet förlora. För 2010–2013 är utfallet 39 procent till Skellefteå, 32 till Umeå och 29 till övriga länet. För 2014–2025 är det 18 procent till Skellefteå, 21 till Umeå, 36 till övriga länet och 25 som ännu inte är beslutade. 45 procent av västerbottningarna bor Umeå och 28 procent i Skellefteå.

Tittar vi på 2010–2025 satsas 1 034 kronor mer per invånare i Skellefteå än i Umeå. Därför blir det fel att rycka ut en enskild period och hävda en skev fördelning. Man måste se till hela planeringsperioden och kunna fatta långsiktiga och uthålliga beslut. Folkpartiet och Centerpartiet satt nöjda när Skellefteåprojekt kom tidigt och nu när objekten är byggda vill de gå ifrån tidigare överenskommelse och tidigarelägga ytterligare Skellefteåprojekt.

På ledarsidan skriver Mikael Bengtsson felaktigt att objekt i Skellefteå flyttas framåt. Bara utbetalning för resecentret är framflyttat till 2018 då Skellefteå kommun säger att det kan stå färdigt. I jämförelse mellan Umeå och Skellefteå räknar Mikael Bengtsson objekt som prioriteras hårt av inlandets näringsliv och går genom flera kommuner som har större intresse av objekten än Umeå. Exempel är tvärstråket Storuman–Lycksele–Vindeln–Vännäs–Umeå och Vindeln–Umeå. Han väljer också att bortse från flygstödet till Skellefteå Airport på 4,16 miljoner kronor/år.

Om länets politiker inte vågar fatta beslut tillsammans, då kommer Västerbotten att stanna i utveckling och tillväxt. När vi 2009 tog beslut om förestående period var det i full enighet. Jag törs uttala mig om att hela styrelsen var stolta.

Erik Bergkvist(S) regionråd

Svar direkt: Först och främst: jag svarar bara för vad jag själv skrivit, vad FP och C sagt får de stå för – och svara på om de så önskar. När det gäller projekt som flyttats framåt i tiden så kunde jag ha formulerat mig bättre, det erkänner jag och det ber jag om ursäkt för. Det borde naturligtvis ha stått någonting i stil med: ”Många för Skellefteås del viktiga projekt ligger i den senare delen av planperioden”.

När det gäller tvärstråket Storuman–Umeå är det en satsning i Umeåregionen, även om den omfattar fler kommuner, därför bokförde jag den (rätt eller fel) på Umeås konto, och när det gäller Vindeln–Umeå har jag inom parentes skrivit ”inklusive väg 363, pendlingsstråket Vindeln–Umeå” vilket i min värld indikerar att det handlar om fler kommuner. När det gäller stödet till Skellefteå Airport tog jag inte upp det eftersom det handlar om ett stöd, inte om en investering.

Mikael Bengtssonpolitisk redaktör Norran

Läs mer om