Klimatpåverkande utsläpp från svenska lastbilar minskar tack vare förnybara drivmedel.
Håller trenden i sig kan Västerbottens lastbilar vara fossiloberoende redan 2025, fem år före regeringens mål.
Men mycket arbete kvarstår och länets åkerier och transportköpare kan göra mer för att snabba på omställningen.
Efterfrågan på tunga transporter ökar. I fjol körde Västerbottens tunga lastbilar 47 000 mil längre än året innan. Trots det minskade koldioxidutsläppen med 15 000 ton tack vare att fler kör på förnybara drivmedel. Om utsläppen fortsätter att minska i samma takt skulle lastbilarna kunna vara fossiloberoende redan 2025.
Men ska vi nå dit måste de mest klimatsmarta biodrivmedlen användas mer än i dag. Lastbilar som tankas med etanolbränslet ED95, i stället för diesel, minskar exempelvis utsläppen med upp till 90 procent.
Etanol är ett väl beprövat drivmedel som finns tillgängligt i stora, hållbart producerade volymer.
Det kan dessutom närproduceras med rester från svensk skog eller svenskt jordbruk.
För att fler åkerier ska ställa om till förnybart krävs en samverkan av politiska åtgärder och ökad efterfrågan från kunder. Regeringen behöver arbeta för ett system som gynnar förnybara drivmedel, antingen genom skattebefrielse som i dag, eller med andra initiativ.
Transportköpare kan i högre utsträckning efterfråga klimatsmarta leveranser så att förnybart blir en än viktigare konkurrensfördel.
Även Västerbottens åkerier kan bidra till en grön omställning, till exempel genom att arbeta för de fem åtaganden som vi på Sekab, tillsammans med andra i transportbranschen, har tagit fram.
- Ta steget till förnybart drivmedel och förstärk samarbeten inom branschen.
- Verka för långsiktiga mål som minskar transportsektorns klimatpåverkan.
- Ta ansvar i alla led, alltifrån egna transporter till att informera och inspirera.
- Möjliggör för kunderna att göra fossilfria val.
- Prioritera hållbara, höginblandade biodrivmedel, alltså bränslen som till största delen består av förnybar råvara.
Att utsläppen från Västerbottens lastbilar minskar är positivt och ett steg i rätt riktning. Nu krävs ökat engagemang från såväl politiker som transportköpare och åkerier för att utvecklingen inte ska tappa fart.
Tomas Nilsson