Debatt: Västerbotten skadas när S viker ner sig

Debatt. Sedan Socialdemokraterna gjort sig beroende av den yttersta vänstern, och det utpräglade storstadspartiet Miljöpartiet, har norra Sverige kommit i kläm på punkt efter punkt.

Genom att införa en kvotplikt där flygbolagen måste blanda in en viss mängd biodrivmedel i bränslet kan man minska utsläppen och samtidigt skapa goda affärsmöjligheter för skogsnäringen i norra Sverige.

Genom att införa en kvotplikt där flygbolagen måste blanda in en viss mängd biodrivmedel i bränslet kan man minska utsläppen och samtidigt skapa goda affärsmöjligheter för skogsnäringen i norra Sverige.

Foto: Matthias Schrader/AP Photo/TT

Not Found2018-04-05 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Genom att införa en kvotplikt där flygbolagen måste blanda in en viss mängd biodrivmedel i bränslet kan man minska utsläppen och samtidigt skapa goda affärsmöjligheter för skogsnäringen i norra Sverige.

Någonting har hänt med det pragmatiska partiet Socialdemokraterna under denna mandatperiod.

Sedan man gjort sig beroende av den yttersta vänstern, och det utpräglade storstadspartiet Miljöpartiet, har norra Sverige kommit i kläm. Det märks på punkt efter punkt, men är mest iögonfallande när det kommer till synen på de avstånd och de transportberoende näringarna som finns i exempelvis Västerbotten.

Till att börja med har Socialdemokraterna accepterat ett införande av en flygskatt.

Detta trots vetskapen om att det för utsläppen har en försvinnande liten effekt och att det kommer att medföra stora risker för norra Sverige.

Många flyglinjer är redan i dag hårt ekonomiskt pressade och med ytterligare skattepålagor så löper ett flertal en stor risk för avveckling. Detta har flygbolagen varit tämligen öppna med, och konsekvensen av sämre möjligheter att resa till och från Västerbotten är givetvis mycket negativ.

Nu har miljöminister Karolina Skog, Miljöpartiet, dessutom öppnat för att återlansera en kilometerskatt för tunga lastbilar – även kallad Norrlandsskatten.

Det här angreppet på norra Sverige sker i onödan. För sanningen är att det mycket väl går att minska utsläppen utan den här sortens destruktiva pålagor. Exempelvis finns det fortfarande enormt mycket en regering skulle kunna göra för att via biodrivmedel sänka utsläppen och samtidigt stärka den norrländska ekonomin.

Det här angreppet på norra Sverige sker i onödan. För sanningen är att det mycket väl går att minska utsläppen utan destruktiva pålagor.

Centerpartiet har i stället föreslagit att skogen i högre grad ska nyttjas för den gröna omställningen.

Genom att införa en kvotplikt där flygbolagen måste blanda in en viss mängd biodrivmedel i bränslet – en kvot som dessutom kan ökas med tiden – så kan man minska utsläppen och samtidigt skapa goda affärsmöjligheter för skogsnäringen i norra Sverige.

På lastbilssidan skulle man exempelvis kunna premiera fordon med låga utsläpp ekonomiskt och göra det dyrare att transportera varor med fossildrivna fordon.

Även detta skulle vara mycket positivt för skogsnäringen.

Centerpartiet har även föreslagit en budgetsatsning på 750 miljoner kronor för att skapa test- och demoanläggningar för biobränslen och för att stötta forskning om teknisk utveckling inom flygbranschen.

Socialdemokraterna drar åt rakt motsatt håll och driver en politik som leder till en osäkrare situation för skogsägare, vilket det rapporterats friskt om på senare tid.

Det har gått så långt att investerare som planerat investera 22 miljarder kronor i ett bioraffinaderi i Domsjö fått kalla fötter och överväger att inte gå vidare med projektet.

Det hade givetvis gynnat hela den norrländska ekonomin om skogsägare fick en större marknad och efterfrågan på skogsråvaran ökade.

Tyvärr försämras möjligheterna därtill radikalt av att Socialdemokraterna lagt sig platt för Miljöpartiets ogenomtänkta symbolpolitik där det är viktigare att ”det låter bra” än att det faktiskt har positiva effekter för hela landet.

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot från Västerbottens län

Anders Åkesson (C), riksdagsledamot från Kalmar län och trafikpolitisk talesperson

Carina Sundbom, gruppledare för Centerpartiet i Skellefteå