Transportarbetareförbundet är en demokratisk organisation som tar ansvar för sina medlemmar, för de branscher de är verksamma i och för den svenska modellen.
Situationen på APM Terminals i Göteborg är beklaglig för alla parter som drabbats av den, men den är också parternas ansvar att lösa.
Svenskt näringsliv ser dock detta som ett utmärkt tillfälle att sätta vår arbetsmarknadsmodell i gungning. Det kan vi aldrig acceptera. Vi har haft hållningen att detta inte är vår konflikt och vi har varit återhållsamma i debatten. Men nu räcker det.
Transport har sina rötter i hamnen och vi bildades av hamnarbetare 1897. I dag är vi ett fackförbund med 60 000 medlemmar inom många yrken. Vi representerar 55 procent av Sveriges hamnarbetare i Sveriges 55 hamnar och är alltså majoritetsfack inom området.
På APM Terminals i Göteborg har vi i dag 37 procent av medlemmarna. Vi har genom vårt riksavtal med Sveriges hamnar fått till stånd Portside, som möjliggör en förtida pensionsavgång från 63 års ålder, yrkesutbildningen Hamn- & stuveriskolan, och om man ska se till vad hela LO-kollektivet åstadkommit tillsammans, tjänstepension.
Detta hade inte varit möjligt genom små lokala avtal.
Transport är i allra högsta grad ett demokratiskt fackförbund som genom förtroendevalda på alla nivåer företräder medlemmar och tillvaratar deras intressen. Genom en sådan representativ demokrati kan vi både noggrant och effektivt arbeta för våra medlemmar. Genom våra valda förhandlingsdelegationer tecknar vi starka kollektivavtal.
Vi gör det alltid med bästa möjliga villkor för medlemmarna i fokus.
Hamnarbetarförbundet har en annan ordning. De arbetar med direkt demokrati, det vill i deras fall säga att varje enskilt beslut, som exempelvis detaljerna i ett avtal, ska förankras hos medlemmarna.
Det är inte fel, men det är ett annorlunda sätt att arbeta, och det är en av anledningar till att vi inte tror att ett trepartsavtal är en framkomlig väg. Det skulle helt enkelt bli komplicerade förhandlingssituationer med väldigt många direkta viljor inblandade, och vi tror inte att det skulle gynna våra medlemmar.
Hamnarbetare behöver stå enade i ett förbund och vi kan ärligt säga att vi önskar inget hellre än att det ska bli verklighet i framtiden. Tillsammans är vi starka och genom LO får vi en stark arbetarröst när den behövs mer än på många, många år.
Det behovet visar inte minst arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) utspel kring den svenska modellen.
Nu räcker det. Vårt budskap till Hamnarbetarförbundet är därför; om ni verkligen är intresserade av ett kollektivavtal med tillhörande fredsplikt, välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans.
Sandra Jakobsson
avdelningsordförande Svenska transportarbetareförbundet avd 28, Umeå
Mikael Danielsson
lokal funktionär Svenska transportarbetareförbundet avd 28, Umeå
Christer Bengtsson
lokal funktionär och avdelningens kassör Svenska transportarbetareförbundet avd 28, Umeå
Situationen på APM Terminals i Göteborg är beklaglig för alla parter som drabbats av den, men den är också parternas ansvar att lösa.