Det har aldrig sålts så många bilar i Sverige som nu.
Samtidigt pågår ett paradigmskifte. Fordonen blir renare, tystare och säkrare. Snart kanske de även kan köra själva.
Det finns inget som indikerar att denna utveckling skulle minska intresset för bilen, snarare tvärtom.
Samtidigt hörs röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin bil i framtiden. Därför planerar Sveriges kommuner för minskad bilism. De bilar som finns kvar ska utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.
Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna tänker likadant.
KAK frågade därför via en Skop-undersökning svenska folket om hur de vill äga bilen? Nio procent svarade att de föredrar leasing, sex procent att de inte vill äga bil överhuvudtaget, fyra procent vill hyra bil vid behov och tre procent vill använda sig av bilpool. Men de allra flesta, 78 procent, ville äga sin egen bil.
Det går inte att se några avgörande skillnader mellan olika grupper; ung som äldre, höger som vänster, hög- som lågutbildad, stad som land – alla vill äga sin egen bil.
KAK vill därför rikta en uppmaning till politiker och planerare: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism.
Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt.
Underlätta människors resande så långt det bara är möjligt.
Anders Ydstedt