Debatt: Så ska den personliga integriteten värnas

Debatt. Det nya systemet med en allmänhetens medieombudsman och en medieetisk nämnd ska värna den personliga integriteten, omfatta publiceringar på alla plattformar och dessutom göra det enklare för allmänheten.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Not Found2018-04-03 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Mediebranschen har enats om att inrätta ett nytt medieetiskt system.

Det nya systemet med en allmänhetens medieombudsman (MO) och en medieetisk nämnd (MEN) ska värna den personliga integriteten, omfatta publiceringar på alla plattformar och dessutom göra det enklare för allmänheten.

I över 100 år har den svenska pressen arbetat för att upprätthålla en god etik. I dag är självregleringen med en Allmänhetens Pressombudsman (PO) och en särskild nämnd (PON) väl kända. Dit kan enskilda personer anmäla publiceringar de anser skadar eller kränker deras personliga integritet.

Medieföretag, bransch- och fackliga organisationer har nu enats om ett konkret förslag för att vidga – och därmed stärka – den etiska självprövningen. MO/MEN ska pröva alla mediernas publiceringar oberoende av publiceringsplattform, det vill säga även radio- och tv-sändningar och de webbpubliceringar som i dag inte kan prövas.

Tydliga regler och ett gemensamt system för samtliga medieformer stärker individens möjligheter att få upprättelse vid orättfärdiga publiceringar. Dessutom bidrar det till att öka förtroendet för de ansvarstagande medierna.

Tydliga regler och ett gemensamt system för samtliga medieformer stärker individens möjligheter att få upprättelse vid orättfärdiga publiceringar.

Därför vill undertecknande branschorganisationer och medieföretag gemensamt inrätta Allmänhetens Medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN).

Vi har enats om följande ramar för den framtida etiska självregleringen:

MO/MEN ska pröva alla yttranden för de medier som omfattas av självregleringen – oberoende av publiceringsplattform. Det innebär att även radio- och tv-sändningar, samt de webbpubliceringar som i dag inte kan prövas, omfattas av det framtida systemet.

MEN föreslås bli uppbyggt som det nuvarande självreglerande systemet med representanter för allmänheten och mediebranschen.

MO/MEN ska pröva om enskilda utsatts för en oförsvarlig publicitetsskada genom intrång i privatlivet.

Endast om den som anser sig drabbad av en publicitetsskada ger sitt tydliga medgivande ska anmälan tas upp till prövning.

Möjligheten att få upprättelse och få sitt fall prövat kommer precis som i dagens system att vara kostnadsfri för den enskilde.

Kostnaden för verksamheten finansieras helt av huvudmännen.

Tilltänkta huvudmän och ”ägare” av MO/MEN är Utgivarnas huvudmän, det vill säga Sveriges Tidskrifter, TU – Medier i Sverige, Sveriges Utbildningsradio (UR), Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och TV 4-gruppen samt Publicistklubben och Journalistförbundet.

Regeringen bör i samband med inrättandet av MO/MEN justera instruktionen för Granskningsnämnden för radio och tv så att nämnden inte prövar intrång i privatlivet. Den granskningen bör ske i MO/MEN.

Med MO/MEN tas ett stort steg för att stärka mediernas ställning samt markera distans till informationsspridning och opinionsbildning där etik, källkritik och ansvarstagande saknas.

Vårt förslag innebär att det blir enklare och tydligare för enskilda personer att veta vart de ska vända sig när de anser sig utsatta för publicitetsskada.

Tillsammans fortsätter vi nu arbetet för att i detalj utforma regler och stadgar för det nya medieetiska systemet.

Casten Almqvist, vd TV 4

Cilla Benkö, vd SR

Sture Bergman, vd VK Media AB

Unn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter

Jonas Eriksson, vd TT

Nils Funcke, vd Utgivarna

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – medier i Sverige

Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad

Viveka Hansson, programdirektör TV 4

Anna Hedenmo, ordförande Publicistklubben

Jan Helin, programdirektör SVT

Fredric Karén, publisher Svenska Dagbladet

Anna Körnung, chefredaktör Lokaltidningen Mitt-i Stockholm

Anne Lagercrantz, chef nyheter SVT

Björn Löfdahl, programdirektör SR

Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen

Marcus Melinder, chefredaktör Norran

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter

Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet

Robert Olsson, programchef SVT

Cecilia Roos, t f vice vd UR

Susanna Skarrie, publisher Hem & Hyra

Hanna Stjärne, vd SVT

Sofia Wadensjö Karén. ordförande Utgivarna