Debatt: Med biobränsle kommer flyget att göra Sverige rundare

Debatt. I Sverige har vi stora resurser i skogen och i outnyttjad åkermark. Satsningar på fem stora biobränsleanläggningar skulle kosta cirka 25 miljarder kronor, och sätta Sverige på kartan som ett föregångsland. Den internationella flyg- och båttrafiken skulle tvingas till förändringar.

Not Found2018-02-16 09:35
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är uppenbart att flyget kommer att öka.

Svensken vill inte stanna hemma. Vanan att röra sig i världen kommer att finnas kvar och förstärkas. Detta gäller såväl privat som inom näringslivet.

Ambitioner finns att Arlanda ska växa förbi Köpenhamn som Nordens största flygplats. Det finns planer på att bygga en ny bana.

Samtidigt finns det en motsättning mellan flygets miljöbelastning, med det skitiga flygbränslet, och vår vilja att röra på oss. Miljörörelsens mångåriga arbete med att försöka ändra folks beteende fungerar inte.

Alla som propagerar för mindre flygande skjuter på fel fiende. Problemet är det skitiga bränslet, inte själva flygandet. Följdfrågan blir vad som kan göras åt bränslet?

Det finns redan fullgoda biobränslen som alla flygbolag accepterar. Problemet är att det är för dyrt till följd av för få producenter och för liten produktion.

Sverige borde gå före och tvinga den inhemska flygtrafiken att gå över till det nya biobränslet.

I Sverige har vi stora resurser i skogen och i outnyttjad åkermark. Vi skulle kunna ta fram ett biobränsle utan att behöva använda palmolja.

Satsningar på fem stora biobränsleanläggningar skulle kosta cirka 25 miljarder kronor, och sätta Sverige på kartan som ett föregångsland. Den internationella flyg- och båttrafiken skulle tvingas till förändringar.

Det finns en diskussion om höghastighetståg landet runt som har sin utgångspunkt i klimatångest över det ”skitiga” flyget. Om vi hade haft ett rent flyg skulle idén med höghastighetstågen överhuvudtaget inte komma upp. Sveriges befolkning är för liten och avstånden gör tågsatsningen alltför dyr.

De som gör kopplingar till 1800-talets finansminister Johan August Gripenstedt (oberoende) och dagens situation missar något. Det som var en framgångsrik idé för 200 år sedan kommer inte att fungera igen.

Blicka framåt. I Dubai pågår försök med drönartaxi, och flera företag har redan drönarmodeller för fyra till sex personer framtagna.

Det är helt klart att människors och gods förflyttningar kommer att förändras i framtiden. Flera flygbolag planerar för elektrifiering, speciellt på de korta sträckorna, se på det som händer i Norge. Alternativ kommer att finnas och det gäller att stimulera dessa.

- Inför investeringsbidrag för biobränsleanläggningar.

- Låt flygbolagen införa sin så kallade biobiljett.

- Tvinga flygbolagen att successivt blanda in mer och mer biobränsle.

- Stimulera satsningar på eldrivna flygplan.

Om vi menar allvar med att hela Sverige ska leva behövs flyget. Får de mindre flygplatserna nytt liv blir Sverige rundare.

Ingemar Andersson konsult i förnybart 18541234