Debatt: Låt kommunerna sänka utsläppen

Debatt. Kommunerna spelar en stor roll, dels som beställare av kollektivtrafik och transporter till den egna organisationen, men också genom möjligheten att påverka med utformandet av detaljplaner och göra det lätt för kommuninvånarna att göra rätt.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2017-10-10 17:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sveriges kommuner har länge varit drivande i klimatarbetet och har stor del i att el- och värmesystem i princip är fossilfria.

Detta gäller även nu när det är dags att ställa om vägtransporterna.

Klimatåtgärderna för med sig positiva bieffekter i form av att till exempel hälsovådliga luftföroreningar minskar i takt med att cykling och kollektivresande ökar. För kommunerna blir dessa synergier mer påtagliga än på central nivå, och målsättningarna för klimatarbetet är också i många fall betydligt offensivare än de nationella.

Kommunerna spelar en stor roll, dels som beställare av kollektivtrafik och transporter till den egna organisationen, men också genom möjligheten att påverka med utformandet av detaljplaner och göra det lätt för kommuninvånarna att göra rätt.

Initiativet Fossilfritt Sverige startades av regeringen för att öka tempot i klimatarbetet. En strategi är att undanröja hinder för de aktörer som vill gå fortare fram.

Vi har därför med hjälp av IVL Svenska Miljöinstitutet och flera kommuner tagit fram ett paket med förslag på friheter som vi anser att riksdagen bör kunna ge till kommunerna för att stimulera deras klimatambitioner.

Fem av de viktigaste reformerna är:

- Rätt att besluta om differentierade parkeringsavgifter så att kommuner kan ge lägre p-avgifter för miljöbilar och upplåta särskilda parkeringsplatser för bilpoolsbilar.

- Rätt att införa nya miljözoner för lätta fordon – varav en är helt utsläppsfri.

- Rätt att själva avgöra hur många parkeringsplatser som ska finnas för hyres- respektive bostadsrätter.

- Rätt att begära in så kallade gröna trafikplaner när till exempel nya köpcentra eller bostadsområden ansöker om byggnadslov för att visa hur transporterna kan lösas på ett klimatsmart sätt.

- Rätt att i likhet med vägar och järnvägar få samma procentuella statliga stöd vid finansiering av cykelvägar om de ligger i regionens plan för infrastrukturinvesteringar.

Sveriges kommuner har stor makt att påverka samhällsutvecklingen, och kraften som finns i kommunernas omställningsvilja bör släppas fri med hjälp av en modernare lagstiftning. Politiker och tjänstemän lokalt har en unik förmåga att se vilka åtgärder skapar en ökad välfärd samtidigt som de miljöskadliga utsläppen minskar.

Svante Axelsson

nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

undefined

Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och hittills har över 250 företag, kommuner, landsting och organisationer gått med. Svante Axelsson är nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Han fungerar som aktörernas länk till regeringen för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för snabbare utsläppsminskningar.