I torsdags (24/8 2017) aviserade finansminister Magdalena Andersson (S) sitt reformutrymme för valåret 2018.
Det totala utrymmet på 40 miljarder kronor ska enligt finansministern komma hela Sverige till del.
Sveriges Byggindustrier ställer sig dock frågande till om detta uttalande verkligen är sant.
Sveriges Byggindustrier anser att det finns stora behov av att ställa om till ett hållbart samhälle. För att klara av detta behöver vi bygga fler bostäder, men vi behöver också samtidigt investera i mer och bättre fungerande infrastruktur i hela landet – inte minst i de norra regionerna. Allt för att stärka näringslivets konkurrenskraft.
Inför den nationella transportplanen som Trafikverket presenterar för regeringen i dag torsdag (31/8 2017) befarar Sveriges Byggindustrier ett fortsatt stort fokus på södra Sverige och på trafiken mellan storstadsregionerna Stockholm–Göteborg–Malmö.
Vi anser att landets infrastruktursatsningar måste användas till att knyta ihop hela landet och i högre grad se till industrins och godsets behov.
Basindustrin med företag som LKAB, Boliden, SSAB och Sveaskog i spetsen är tydliga med att en omedelbar byggstart av Norrbotniabanan är nödvändig för att säkra fortsatt utveckling och konkurrensförmåga.
Genom att skjuta till extra medel för att Norrbotniabanan ska kunna färdigställas så fort som möjligt säkras fortsatt vidareförädling av råvarorna från norr.
Exempelvis vidareförädlas malmen från Norrbotten, med ett brytningsvärde på 20 miljarder kronor, till 550 miljarder söderut i Sverige och ytterligare lika mycket till ute i Europa. Motsvarande exempel finns att hämta från industrier utmed andra delar av norrlandskusten.
Ett utlovat reformutrymme som presenteras inför ett valår går alltför ofta till konsumtion som friar till framtida väljarröster. Sveriges Byggindustrier anser att det skulle vara mer ansvarsfullt av regeringen att våga satsa en stor del av möjligt reformutrymme på investeringar i infrastruktur som skapar långsiktig nytta för hela landet.
Sveriges Byggindustrier ser gärna att finansminister Magdalena Andersson (S) avsätter tio miljarder kronor, 25 procent, av det utlovande reformutrymmet till satsningar i infrastruktur som stärker basindustrins konkurrenskraft från Luleå till Gävle.
Det skulle göra det möjligt med en byggstart för sträckan Umeå–Dåva, att planeringen av sträckan Skellefteå–Luleå skulle kunna starta och att ett flertal etapper på Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand skulle kunna komma igång.
Regeringen bör använda sitt reformutrymme till det som skapar långsiktig välfärd och inte till kortsiktigt röstfiskeri.
Johan Hallberg
regionchef Sveriges Byggindustrier, Norra Norrland
Landets infrastruktursatsningar måste användas till att knyta ihop hela landet och i högre grad se till industrins och godsets behov.