Debatt: Kom inte och säg att vi inte varnade

Debatt. Nu riskerar Skellefteå att förlora Norwegian. Då blir det färre avgångar, och försämrad konkurrens, med högre priser som följd. Långsiktigt hotas Skellefteås utveckling när Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regeringsställning slår mot Norrland gång efter annan.

Foto: Torstein Bøe/NTB scanpix/TT

Not Found2018-06-01 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Flygbolagen varnade, redan innan S/MP-regeringen införde flygskatten, för de stora negativa konsekvenser som skulle följa på redan små skattehöjningar.

Vi moderater varnade upprepade gånger för att Skellefteå låg illa till eftersom Norwegians etablering där var så ny.

Nu riskerar Skellefteå att förlora Norwegian. Då blir det färre avgångar, och försämrad konkurrens, med högre priser som följd. Långsiktigt hotas Skellefteås utveckling när Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regeringsställning slår mot Norrland gång efter annan.

För ett par veckor sedan gick Nextjet i konkurs och fyra orter i Västerbotten förlorade sina flygförbindelser. Av de av regeringen utlovade 120 miljoner kronorna, som var tänkta som en kompensation för de negativa konsekvenserna av flygskatten, har exakt noll kronor betalats ut så här långt.

Norwegian har redan börjat dra ner på sina internationella linjer från Arlanda och flyttar flygkapacitet till Oslo och Köpenhamn. Dessutom uteblir flygbolagets satsningar på inrikesflyget och Skellefteå står antagligen först i tur att helt förlora all trafik från Norwegian. Även SAS och BRA drabbas hårt av flygskatten.

Än så länge kan flygbolag och resenärer hoppas på att skatten ska bli kortvarig, och att den avskaffas omedelbart vid en ny alliansregering. Men utan en ny regering efter höstens val kommer flyget till Norrland att drabbas mycket hårt tiden som kommer.

Miljöpartiet driver Socialdemokraterna framför sig i jakten på tunnelbaneåkande väljare i Stockholms innerstad.

Självklart drabbas de minst lönsamma linjerna först när regeringen dumpar stora ekonomiska kostnader i knät på flygoperatörerna, som redan innan flygskatten brottades med små marginaler. Det innebär att vi i Norrland, som har mest behov av flyget, påverkas mest av flygskatten.

Sverige är ett stort, glesbefolkat och avlångt land. Vår fortsatta konkurrenskraft och välstånd är beroende av att vi politiker verkar för att minska avstånden mellan stad och land – i stället för att öka dem.

Trots det har regeringen gång på gång valt att införa straffskatter på avstånd; som flygskatt, höjd fordons-, bensin- och dieselskatt, försämrat reseavdrag och förslag på en kilometerskatt för tunga transporter. Det visar på en grundläggande oförståelse för människor utanför landets storstäder.

Det största sveket är att regeringens egen utredning inför införandet av flygskatten visade att den i bästa fall har en marginell miljönytta. I värsta fall ökar utsläppen eftersom vi får fler mellanlandningar i utrikesflyget och ökat bilåkande.

Flyget ingår dessutom i EU:s handel med utsläppsrätter. Det innebär att eventuella miljövinster i flyget kommer att konsumeras av andra länder i Europa. Enkelt uttryck; om regeringen lyckas tvinga bort flyget från Norrland så kan polska kolkraftverk öka sina utsläpp.

Miljövinsten blir alltså noll även om flygskatten skulle leda till marginella miljöeffekter.

Det är så dumt att det saknas ord.

Miljöpartiet driver Socialdemokraterna framför sig i jakten på tunnelbaneåkande väljare i Stockholms innerstad.

Vi moderater tänker avskaffa flygskatten omedelbart efter en valseger i höst. Vi tänker stoppa kilometerskatten och ta bort överindexeringen av bensin och diesel.

Vi lovar att helt sätta stopp för den norrlandsfientliga regeringens straffbeskattning av Norrland.

Edward Riedl (M), riksdagsledamot från Västerbottens län

Andreas Löwenhöök (M), oppositionsråd i Skellefteå