Debatt: Glesbygden får inte bli utan kollektivtrafik

Debatt. Skellefteå kommun är inte den enda plats i Sverige som har områden med gles befolkning. Det brukar då lösas med flextrafik. Det vill säga att man ringer eller mejlar att man vill åka dagen därpå. Bara när anrop har kommit kör minibussen linjen det är fråga om enligt tidtabell.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Not Found2018-05-09 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Skellefteå kommun ska förnya kollektivtrafiken.

En nödvändig åtgärd eftersom betydligt färre åker kollektivt än i jämförbara kommuner.

En extern utredning har gjorts och ett förslag utarbetats på kommunledningskontoret. Ärendet ska nu behandlas politiskt.

Förslaget innebär ett enklare och mer lättöverskådligt linjenät, tätare trafik på befolkningstäta linjer och mer lättbegripliga tidtabeller. Så långt är allt bra.

Skolskjutsarna föreslås upphandlas av Länstrafiken i Västerbotten som beställningstrafik och endast erbjuda skjuts för barn på väg till eller från skolan.

Men dessa skolbussar är utanför de stora huvudstråken den enda kollektivtrafik som står till buds. Det vore en fullständigt orimlig tanke, och för allmänheten helt obegripligt, om man inte får åka med den enda buss som går förbi där man bor. Så kan vi inte ha det.

Det vore en fullständigt orimlig tanke om man inte får åka med den enda buss som går förbi där man bor. Så kan vi inte ha det.

Om det finns några administrativa problem måste de obönhörligen lösas.

Folk måste få åka med de bussar som går.

På loven går inga skolbussar. Särskilt sommarlovet är en period när stora områden utanför linjenätets huvudstråk skulle bli helt utan kollektivtrafik. Detta samtidigt som regeringen påtalar betydelsen av kollektivtrafik för ungdomar på sommaren. Ja, till och med avsätter pengar för att ungdomar ska få gratis kollektivtrafik då.

Det kan inte vara meningen att denna förmån endast ska gälla ungdomar i staden. Nej, det bör i stället i första hand gälla ungdomar på landet som oftast har längre till aktiviteterna. Men även vuxna på landet, utan tillgång till bil, måste ha en rimlig chans att förflytta sig.

Skellefteå kommun är inte den enda plats i Sverige som har områden med gles befolkning. Områden där det är svårt att ekonomiskt motivera fast linjetrafik med buss.

Det brukar då lösas med anropsstyrd kollektivtrafik, så kallad flextrafik. Det vill säga att man ringer eller mejlar att man vill åka dagen därpå. Bara när anrop har kommit kör minibussen linjen det är fråga om enligt tidtabell.

Det här tycker vi i Miljöpartiet bör införas i Skellefteå på de linjer som blir utan skolbusstrafik under loven. Erfarenhet kan inhämtas från exempelvis Region Dalarna.

Ett system med anropsstyrd flextrafik bör enligt Miljöpartiets mening utredas och inarbetas i Skellefteå kommuns förslag till ny kollektivtrafik.

Hans Brettschneider (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå

Linnea Öhman (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå

Isak Burman (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå

Ingegerd Saarinen (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå

Rune Wästerby (MP), politisk sekreterare