Elever som fått bra undervisning kan gå vidare och utbilda sig.
Vi får fler lärare, sjuksköterskor, klimatforskare, politiker, musiker …
Utbildning ger möjligheter och skapar samhällsnytta. En fungerande skola ger ett bra samhällsklimat och medvetna samhällsmedborgare.
Skellefteås skolor har uppmärksammats i media den senaste tiden. Bland annat för kreativa lösningar på den lärarbrist som redan är verklighet i många verksamheter.
Även om vi i Lärarförbundet Skellefteå ser positivt på att kommunen arbetar aktivt med rekrytering, både i landet och utrikes, är det viktigt att det inte stannar där. Det måste ges rätt förutsättningar för erfarna och redan anställda lärare att göra bästa möjliga arbete, och det utan att slita ut sig själva på vägen.
Lärarförbundet ser med oro på hur Skellefteå kommun prioriterar sina resurser. Jämfört med andra kommuner av liknande storlek satsar Skellefteå 100 miljoner kronor mindre på förskola, grundskola och fritidshem.
Skellefteå kommun måste bli och vara en attraktiv arbetsgivare för lärare, förskollärare, fritidspedagoger och skolledare.
Att kommunen satsar mer på andra kommunala verksamheter som vård, omsorg, kultur, fritid och näringslivsfrämjande åtgärder behöver inte vara fel. Men barn, elever och lärare ska inte behöva betala priset för detta. Lärarförbundet kräver att skolverksamheterna prioriteras.
Det de unga lär sig i förskolan, i skolan och på fritidshemmet i dag påverkar allas vår framtid. Men vad händer när barnen och eleverna inte får den undervisning som behövs? När deras lärare blir sjukskrivna på grund av stress, eller får ägna sig åt administrativa uppgifter i stället för planering och pedagogik?
Många av våra medlemmar vittnar om en alltför hög arbetsbelastning som leder till stress, sömnsvårigheter, oro och otillfredsställelse: Stora barngrupper, ökande administration, frånvarande kollegor, brist på vikarier, elever som inte får det stöd de har rätt till och så vidare.
Att kunna ta rast och paus är ingen självklarhet i skolans verksamheter.
Skellefteå kommun måste bli och vara en attraktiv arbetsgivare för lärare, förskollärare, fritidspedagoger och skolledare.
Vi står inför en nationell lärarbrist och den politiska styrningen måste visa vilja att satsa på skolan.
Det krävs för att rekrytera och behålla de skickliga lärare som Skellefteå behöver.
Mikke Johansson, ordförande Lärarförbundet Skellefteå