Klimatet kan inte vänta och flygskatten ger effekt nu.
Flera nyhetsmedier har rapporterat om att en majoritet av svenskarna är positiva till flygskatten.
Det är glädjande att se det engagemang som finns hos befolkningen i den i vår tid kanske viktigaste frågan; klimatförändringen.
För att minska växthusgasutsläpp från transporter, oavsett farkoster eller fordon, måste tre saker gå i rätt riktning: 1. Summerade distansen på resor, 2. Val av drivmedel samt 3. Motorernas effektivitet.
Regeringen har tillsatt en utredning ledd av Maria Wetterstrand, Miljöpartiets förra språkrör, kring inblandning av biobränsle i flygbränslet. En åtgärd som leder till att vi på sikt kan få mer biodrivmedel i flygbränslet.
Men att bara byta drivmedel räcker inte. Det finns inte heller tillgängligt för att ersätta det fossila bränslet här och nu.
Hur mycket och långt vi reser kan vi dock påverka, nu. På initiativ av Miljöpartiet införs den 1 april flygskatten. Ett styrmedel som syftar till att uppmärksamma och minska den summerade distansen resor.
Flygskatten har redan innan den införts varit verkningsfull. Den har uppmärksammat oss på flygets klimatpåverkan och på hur mycket flygresandet ökar.
I sociala medier har fler och fler talat om att man vill flyga mindre för klimatets skull och Facebookgruppen Tågsemester har exploderat i antal medlemmar.
Flygskatten kommer att minska utsläppen från flyget här och nu.
Utsläppen från flyget ökar för varje år. Utsläpp från internationella flygresor från Sverige har ökat med 61 procent mellan 1990 och 2014 enligt uträkningar från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
En flygskatt beräknas dämpa ökningen av resandet. Men det behövs fler styrmedel för att minska flygets utsläpp om vi ska klara klimatmålen.
Vi i Miljöpartiet vill ha krav på att blanda in biobränsle, differentierade landningsavgifter och krav på klimatredovisning.
Men detta tar flera år att få på plats.
Flygskatten ger effekt nu.
Klimatet kan inte vänta.
Elin Söderberg (MP), riksdagskandidat