Debatt: Flygskatt är fortfarande en dålig idé

Debatt. Flygskatten kommer att slå mot många regionala flygplatser. Regeringen lovar att kompensera dem ekonomiskt. Men EU:s statsstödsregler gör att det löftet inte är mycket värt.

Not Found2017-09-27 11:38
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med ett modifierat flygskatteförslag säger sig den rödgröna regeringen ta ”ansvar för Sverige, för världen och för klimatet”.

Men en svensk flygskatt får ingen effekt på klimatet.

Den blir däremot en skadlig skatt på rörligheten i ett land med långa avstånd. Hårdast slår den mot oss i län som Västerbotten.

Vi behöver flyget för affärsmöten, för att öka turismen till länet och för transporter från Västerbotten och ut i världen.

Flyget ingår i EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Det sätter ett gemensamt ”EU-tak” på utsläppen. För varje ton koldioxidutsläpp måste motsvarade utsläppsrätt överlämnas. Syftet med utsläppshandeln är att minska EU:s utsläpp till så låg kostnad som möjligt för hela EU.

Om flygskatten leder till marginellt minskade utsläpp nationellt blir effekten att motsvarande utsläppsutrymme görs tillgängligt för andra.

EU:s totala utsläpp minskar alltså inte.

Åtta av tio remissinstanser har avstyrkt förslaget om en flygskatt. Lagrådet har kritiserat regeringen för att den inte kan motivera varför man överhuvudtaget ska införa en sådan. Att regeringen väljer att gå vidare trots den massiva kritiken är anmärkningsvärt.

Flygskatten kommer att slå mot många regionala flygplatser.

Regeringen lovar att kompensera dem ekonomiskt. Men EU:s statsstödsregler gör att det löftet inte är mycket värt.

Dessutom fortsätter regeringen att sända dubbla signaler om flygets utveckling. Den har presenterat en flygstrategi som i grunden är positiv. Man ser gärna att fler internationella flyglinjer etableras i Sverige. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) hoppas att Arlanda ska bli den viktigaste flygplatsen i norra Europa.

Att då införa en skadlig, kostnadsdrivande och verkningslös flygskatt är motsägelsefullt.

Lösningen för att minska flygets klimatpåverkan är att satsa på utveckling och innovation. Sverige ligger i framkant av den flygtekniska utvecklingen. Biobaserade drivmedel för flyg är ett område med stora möjligheter, men i dag går det inte att tanka biobränsle på någon av Swedavias flygplatser.

Så satsa på miljövänligare bränslen och göra det möjligt att kraftigt minska miljöpåverkan i stället för att försämra infrastrukturen till norra Sverige.

I stället för att beskatta och minska det ekonomiska utrymmet bör regeringen uppmuntra det som företagen är bäst på – att genom innovationer och kreativitet hitta lösningar på svåra och viktiga utmaningar.

Det skulle ge verklig klimatnytta och vara en proaktiv modell som andra länder kan ta efter.

Mathias Andersson Glasmästeriet i Umeå Nicklas Björnvind Inpipe, Vilhelmina Robert Borgén Northgrade, Åsele Birgitta Corbin Tärnaby fjällhotell Peter Göttfert Norrlandsgjuteriet, Robertsfors Krister Koch Nordisk teknologi, Kåge Anna Larsson Nygatan 57, Skellefteå Robert Larsson Valutec, Skellefteå Pär Lärkeryd Norra Skogsägarna, Umeå Mats Lövgren Megaron, Skellefteå Thomas Ringbrandt Hemavan alpint Christer Olofsson Rottne, Storuman Linda Sandberg Roslagens helikopterflyg, Umeå Stig Strand Trolltunet, Hemavan Leif Thorwaldsson Ålö, Umeå Torbjörn Wahlberg MEVA, Skellefteå Jonas Öhman JM Indutech, Lycksele Torvald Östensson Umpac, Umeå 18541234