Lärarnas riksförbunds debattartikel den 31 juliutifrån Skolkommissionens förslag och har helt rätt i att klassamhället slår hårt mot barnen. Föräldrars utbildningsnivå är idag allt för avgörande för hur resultatet för barnen blir. Det är inte okej och är förödande för både individen och samhället. Skolans uppdrag är att vara kompensatorisk och ge rätt stöd till elever utifrån behov, i rätt tid. Vi socialdemokrater i Skellefteå investerar stort i barn och ungdomar tillsammans med regeringens skolprioriteringar.
Studie- och yrkesvägledningen är viktig och därför har vi också genomfört en utredning som syftar till hur vi ska förbättra vår kommuns studie- och yrkesvägledning. Utredningen konstaterar att vi har kompetenta studie- och yrkesvägledare, vilket är grunden för en bra studie- och yrkesvägledning, oavsett om vi förändrar organisationen eller inte. Värt att veta är att om en elev väljer ett nytt program räknas detta som avhopp i statistiken – men är inte liktydigt med att eleven inte går klart gymnasiet.
Vårt utbildningssystem bygger på nioårig grundskola innan gymnasiet, vilket gör att till exempel utrikes födda i 13-15 årsåldern har svårt att hävda sig i vårt skolsystem. Vi ska göra allt för att så många som möjligt ska vara behöriga till gymnasiet ändå. Vilken gymnasieutbildning som blir aktuell bygger på ett aktivt val. Idag är studie- och yrkesvägledning hela skolans ansvar och givetvis har studie- och yrkesvägledaren en nyckelfunktion. Vi vill att barn och elever ska få råd och kunskap för att kunna fatta kloka och underbyggda beslut.
I grunden tror vi mycket på skolkommissionens förslag och är positiva till vad som föreslås och kommissionens förslag ska ses som en paketlösning. När det gäller finansiering föreslås en förstärkning om sex miljoner kronor årligen och att medel ska fördelas utifrån ett socioekonomiskt index till huvudmännen, vilket naturligtvis är bra. Dagens system med många riktade statbidrag måste ändras.
Skolkommissionen föreslår också att tillsätta en utredning för att etablera miniminivåer för undervisning och elevhälsa samt sektorsbidrag. Skolkommissionen visar också på komplexiteten i dessa förslag och att det behövs fler utredningar, vilket gör att det känns som väldigt avlägsna förslag. Mer pengar till utbildning är välkommet, men vi ska komma ihåg att mer pengar inte löser alla problem. Skolsverige har problem med likvärdigheten mellan klassrummen också.
I Skellefteå kommuns remissvar har vi sagt att vi saknar en geografisk parameter i fördelningen av pengar. Vi behöver stärka ett flertal befintliga och kanske nya yrkeskategorier i skolan för att nå längre med den skola vi vill se.
Vi vill att fler ska bli behöriga till gymnasiet och tycker det är ett slöseri med resurser varje gång vi inte lyckas. I likhet med skolkommissionen vill vi se skolan som en helhet där bra lokaler, läromedel trygghetsfrågor med mera måste få ett stort utrymme.
Bertil Almgren (S), ordförande i gymnasienämnden
Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden
Vi vill att fler ska bli behöriga till gymnasiet och tycker det är ett slöseri med resurser varje gång vi inte lyckas.