För en tid sedan gick den S-ledda regeringen ut med beskedet att man avser att gå vidare med planerna på en höghastighetsjärnväg.
För en utomstående betraktare blir det dock tydligt att den ena delen av regeringen – nämligen Socialdemokraterna – är väl medvetna om att projektet aldrig kommer att bli verklighet. Inte minst blir detta uppenbart i ljuset av att man skjuter på projektet så att det i stället blir en fråga för framtida regeringar att hantera.
Med tanke på de astronomiska summor projektet kostnadsberäknats till, och med tanke på att Konjunkturinstitutet (KI) kalkylerar med att varenda tågbiljett skulle behöva subventioneras med 700 till 800 kronor, borde frågan vara stendöd för länge sedan.
I Miljöpartiet tycks man dock, som vanligt, ha en helt annan syn på hur man bäst bör förvalta skattebetalarnas pengar.
Hur fantastiskt det än vore med kortare restider mellan Sveriges tre största städer menar Sverigedemokraterna att ett projekt av den här omfattningen inte går att motivera – varken ur ett samhällsnyttigt, ett samhällsekonomiskt eller ett miljömässigt perspektiv.
Inte nog med att projektet kommer att tränga ut andra viktiga välfärds- eller infrastruktursatsningar. Det här är ett renodlat storstadsprojekt som inte kommer att vara till lika stor gagn för resten landet. Med andra ord bör man ställa sig frågan om detta verkligen är vad Sverige behöver i dagsläget.
Utgångspunkten bör i stället vara att skapa största möjliga samhällsnytta och tillväxt i hela landet. I det avseendet menar Sverigedemokraterna att regeringen med sin höghastighetsjärnväg missar målet. Vi bör i stället lägga resurserna där de behövs som mest; på underhåll och utveckling av Sveriges befintliga infrastruktur.
Det finns även skriande behov av bättre förutsättningar för vägtrafiken, flyget och sjöfarten.
Sverigedemokraterna kommer aldrig att ställa sig bakom dyra prestigeprojekt där samhällsnyttan kommer i andra hand.
Att lägga fokus på dyra höghastighetsjärnvägar, där det redan finns fungerande kommunikation, samtidigt som järnvägarna norrut förfaller, är direkt ansvarslöst.
Josef Fransson (SD), riksdagsledamot från Uppsala län och näringspolitisk talesperson
Per Klarberg (SD), riksdagsledamot från Västra Götalands läns och trafikpolitisk talesperson
Petter Nilsson (SD), ledamot i Umeå kommunfullmäktige och ordförande i distrikt Västerbotten