Debatt: Dåligt för miljön, dåligt för folks ekonomi

Debatt. Självklart ska vi ta miljöutmaningarna på allra största allvar. Men låt oss börja med att faktiskt genomföra politiska förslag som har effekter på miljön och inte enbart passar bra på plakat hos miljöhipsters i storstäder.

Foto: Markus Schreiber/AP Photo/TT

Not Found2018-04-15 07:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Stefan Löfvens S/MP-regering har lagt fram ett lagförslag som innebär att dieselbilar redan 2020 kan portas från våra städer.

I Sverige finns det 1,8 miljoner dieselbilar. Av dessa når 1,3 miljoner inte upp till miljöklassningen Euro 6.

Det innebär i att 1,3 miljoner dieselbilar stängs ute från våra städer när regeringen nu går vidare med förslaget.

Regeringen har redan höjt dieselskatten varje år och nu senaste höjt fordonsskatten på dieselbilar.

Jag har fyra kraftiga invändningar mot att regeringen straffar dieselbilen:

- Att straffa ut dieselbilen är dålig miljöpolitik

Dieselbilar är bränsleeffektiva och med bra avgasrening bidrar de till att minska påverkan på klimatet. Dessutom är det sämre för miljön att skrota fullt användbara bilar än att de används under hela sin livscykel.

- Att straffa ut dieselbilen riskerar vanliga människors privatekonomi

Många har köpt dyra dieselbilar som kan användas många år till. Om dessa bilar blir oanvändbara på grund av regeringens politik så förlorar alla människor som köpt dieselbilar väldigt mycket pengar.

- Kollektivtrafik löser inte hela Sveriges utmaning med transporter

Självklart fungerar kollektivtrafiken bra på många håll i landet. Men för de allra flesta saknas realistiska alternativ till bilen. Det är orimligt att Stockholm är mallen för vad som ska fungera i hela landet.

- Människor kör inte runt i gamla bilar för att jävlas med miljön eller byråkrater

Ibland låter det i debatten som att de som kör runt i bilar som är äldre än tre år gör det för att jävlas med miljön och byråkrater. Det vanliga skälet till att vi kör bilar som är några år gamla är att det är väldigt dyrt att köpa ny bil. Höjs fordonsskatten och skatterna på bensin och diesel blir det inte mer pengar över till att köpa en ny bil.

Självklart ska vi ta miljöutmaningarna på allra största allvar. Men låt oss börja med att faktiskt genomföra politiska förslag som har effekter på miljön och inte enbart passar bra på plakat hos miljöhipsters i storstäder.

När vi genomför politiska förslag måste det alltid ske med hänsyn till vanligt folks privatekonomi.

När vi fasar ut bilar med sämre avgasrening måste det ske i den takt som innebär att människor inte förlorar stora summor pengar.

Att göra 1,3 miljoner fullt fungerande dieselbilar värdelösa är riktigt dålig politik.

Edward Riedl (M), riksdagsledamot från Västerbottens län