Grattis alla ni som värnar om planetens mående.
Nu har även Sverige infört en flygskatt.
Flera andra länder har redan en flygskatt, men här hemma har allianspartierna högljutt försvarat flygets klimatskadliga subventioner. Detta trots att det finns en bred politisk samsyn om att Sverige ska vara helt fossilfritt senast 2045.
Lyckligtvis visar flera opinionsundersökningar att en majoritet av svenskarna är positivt inställda till skatten. Utsläppen från våra internationella flygresor har ökat explosionsartat, med cirka 80 procent sedan 1990, och de flesta förstår att även flyget måste bära sina miljökostnader.
Nu när flygskatten har trätt i kraft är det dags att sätta punkt för de seglivade myter som branschorganisationen Svenskt flyg och borgerliga företrädare sprider.
Här är ett urval:
- Flygskatten ger inte några utsläppsminskningar
Flygskatten innebär utsläppsminskningar på cirka 180 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar utsläpp från närmare 100 000 bensinbilar. I ett läge när vi radikalt måste minska utsläppen är det en volym som vi inte har råd att bortse ifrån.
- Det ger mer klimatnytta att satsa på biobränslen
Vi behöver både och. Även om vi 2030 ersatt allt flygbränsle som tankas i Sverige med biobränsle skulle klimatpåverkan bli lika stor som nu –om inte ökningen av antalet flygresor bryts. Biobränslet kompenserar enbart för vårt ökade flygresande.
- Svenska utsläpp är försumbara i ett globalt perspektiv
Samma argument skulle kunna framföras av varje sektor i varje enskilt land: just våra utsläpp är en så liten del av de totala utsläppen. Vi måste inse att alla dessa lokala små utsläpp tillsammans blir de stora utsläpp som i rask takt förändrar klimatet.
- En svensk skatt är tandlös, det krävs en internationell skatt
Självklart är en internationell skatt slutmålet. Snabbaste vägen dit är att Sverige ansluter sig till länder som Norge, Österrike, Storbritannien och Frankrike som redan infört en nationell flygskatt. På så vis stärker vi de krafter som verkar inom andra länder för att få till en internationell skatt.
- Flygbolagens egna åtgärder är mer kraftfulla
Tack vare det politiska trycket finns ett nyvaket intresse från flygbranschen att börja sänka sina utsläpp. Det är välkommet men omställningen kommer att ta tid. Flygskatten kan börja ge resultat redan i dag.
Flygskatten är en absolut nödvändighet. Vintern 2018 har varit varmare på Nordpolen än i Göteborg, Arktis is smälter och torkan slår mot Afrikas horn.
Klimatförändringarna är inget som kommer inträffa senare, de är redan här. Vi måste minska utsläppen nu.
Niclas Malmberg (MP), riksdagsledamot från Uppsala län och kultur- och mediepolitisk talesperson
Janine Alm Ericson (MP), riksdagsledamot från Västra Götalands län och jämställdhetspolitisk talesperson
Mats Pertoft (MP), riksdagsledamot från Stockholms län och rättspolitisk talesperson