Därmed sänktes Skellefteå av S

Man kan inte bygga Norrbotniabanan utan vettig finansiering.

Not Found2013-01-14 04:37
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man ska vara varsam med orden. Och förmodligen har Socialdemokraterna inte förstått vad de gjort. Förlåt dem. Men den 4 december förra året sänkte de Skellefteås framtid, Norrbotniabanan.

Att jag tillhör dem som anser att Norrbotniabanan är Sveriges mest lönsamma järnvägsprojekt har Folkpartiets riksdagsgrupp fått höra vid åtskilliga tillfällen.

– Ja, han tjatar ju alltid om det, utbrast partiledaren Jan Björklund, med en glimt i ögat, ska sägas, på ett riksdagsgruppsmöte i höstas då Maria Lundqvist-Brömster från Västerbotten tog upp saken och hänvisade till mig.

Det är riktigt. Och fram till den 4 december förra året var jag optimistisk om att vi skulle kunna påbörja projektet under de närmaste åren. Men den dagen sänkte Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna – riksdagens opportunistpartier – för överskådlig framtid Norrbotniabanan. Då beslutade nämligen denna riksdagsmajoritet att höjda banavgifter inte får tas ut på våra järnvägar efter 2014.

Det är som om vägtrafikskatten skulle slopas. Vem skulle då bygga nya vägar och reparera gamla, ploga, asfaltera, sätta upp mitträcken, måla?

Svar: Ingen för det måste ju finnas pengar till allt detta, pengar som betalas av bilisterna med vägtrafikskatt.

På samma sätt underhålls järnvägarna med banavgifter. De betalas av SJ och andra tågkompanier – och ytterst passagerarna. Men tåg ska tydligen köra om inte gratis så med sjunkande kostnader på järnvägsrälsen efter 2014. Underhållet, som redan är eftersatt, blir förstås därefter. Det är ju heltokigt. Sanslöst.

Fram till 2021 kommer det att genom riksdagsbeslutet saknas 10 000 miljoner kronor till underhåll av de nuvarande järnvägarna.

– Pengarna måste regeringen ta från statskassan, sa ordföranden i trafikutskottet Anders Ygeman (S) när riksdagen fattat beslutet.

Men tar man 10 000 miljoner kronor ur statskassan måste man minska på några andra utgifter. Kanske filar Anders Ygeman sedan den 4 december på en debattartikel där han berättar vad majoriteten vill spara på. Välfärden, kanske?

Man kan inte bygga Norrbotniabanan utan vettig finansiering. Och underhåll. Det vet förstås Socialdemokraterna.

Men varför fattar man då beslut som leder till att bland annat Norrbotniabanan måste skjutas på framtiden?

Gunnar Andrén(FP)

riksdagsledamot för Stockholms län och ledamot i Skatteutskottet