Därför säger vi nej till Socialdemokraternas skatt på avstånd

Debatt. Centerpartiet har ingen avsikt att medverka till att avstånd beskattas och att landsbygdens företag, jobb och möjligheter minskar i takt med att kostnaderna ökar på grund av en avståndsbaserad vägslitageavgift.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-11-14 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna står upp för införandet av en kilometerskatt på tunga fordon och anser att det är ett ”smart styrmedel för transportsektorn”.

Det framgår av en text som infrastrukturminister Anna Johansson (S) för en tid sedan skrev i tidningen Dagens Samhälle. Där uttrycker hon också sin förvåning över att Centerpartiet inte ställer sig bakom denna skatt på avstånd.

Därför vill jag vara tydlig: Centerpartiet har ingen avsikt att medverka till att avstånd beskattas och att landsbygdens företag, jobb och möjligheter minskar i takt med att kostnaderna ökar på grund av en avståndsbaserad vägslitageavgift.

Det är inte heller några små kostnader som man i dagsläget tittar på. Det rör sig om nivåer på omkring 26 kronor per mil, vilket skulle motsvara cirka 10 miljarder kronor/år för hela det svenska näringslivet.

Något ”smart styrmedel” för transportsektorn är det inte heller frågan om, snarare tvärtom. Detta eftersom kostnader för transporter direkt vältras över på företag och konsumenter, bland annat den viktiga skogsnäringen där 100 000 svenskar arbetar, och som dessutom är nyckeln för att kunna producera gröna drivmedel.

Dessutom kommer det på intet sätt att avskräcka mindre seriösa åkare från att fuska med regelverket för körvilotider, cabotageregler eller ”fuldiesel”.

Det enda som händer är att man höjer kostnadsgolvet generellt och för alla – både seriösa och mindre seriösa.

Självklart drabbar detta hårdast de som redan sköter sig, och i synnerhet de som enbart bedriver trafik inom landets gränser.

Tokförslaget med en kilometerskatt riskerar snarare att bli till oseriösa åkares fördel.

Det måste nästan vara Miljöpartiet som lyckats lura i Socialdemokraterna att en skatt på avstånd skulle leda till färre lastbilstransporter och därmed lägre utsläpp.

Det är givetvis helt fel tänkt. I ett scenario där det skulle bli så skulle hyllorna i matvarubutiken plötsligt kunna gapa tomma och industrierna skulle stanna eftersom råvaror och förädlat gods inte transporteras. Det är givetvis vare sig önskvärt eller realistiskt.

Mer troligt är att råvaruproducenter, industrier och handlare skulle tvingas höja sina priser och ta pengarna direkt ur konsumenternas plånbok. Med andra ord är den tokiga idén med en avståndsbaserad vägslitageavgift enbart en omväg för att dramatiskt höja skattetrycket för helt vanliga människor.

Det är illa nog, men det blir givetvis än värre när högre kostnader går ut över de transportintensiva företagen som ofta utgör motorn för landsbygdens företagande.

Det kommer att kosta jobb och det kommer att leda till sämre konkurrenskraft.

Att kalla det för ett ”smart styrmedel för transportsektorn” är djupt obetänksamt. Det är i stället ett rent ett destruktivt styrmedel för ökad centralisering, svagare företag och färre jobb.

Därför säger Centerpartiet nej till en kilometerskatt och hoppas att regeringen snarast inser sitt misstag och skrotar utredningen.

Anders Åkesson(C)

riksdagsledamot för Kalmar län och infrastrukturpolitisk talesperson

Tokförslaget med en kilometerskatt riskerar snarare att bli till oseriösa åkares fördel.

undefined