Dags att satsa på skolledarna

Debatt. Att vara med och leda barns och ungdomars utveckling och lärande är en fantastisk, viktig och stimulerande förmån.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2015-11-09 04:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att vara skolledare inom förskola och skola är att ha världens roligaste och viktigaste jobb.

Att vara med och leda barns och ungdomars utveckling och lärande är en fantastisk, viktig och stimulerande förmån.

Skolledaruppdraget innebär ett stort ansvar. Om vi ska lyckas göra skolan framgångsrik, viktig och attraktiv krävs det att alla tar sin del av ansvaret.

Vi vill slå fast att Sveriges Skolledarförbund är det enda fackförbund som erkänner och betonar att skolledaryrket är en egen profession.

Andra aktörer ser skolledaren som en förlängning av läraryrket. Det får till konsekvens att professionen lärare även formar synen på och villkoren för skolledaren.

Detta synsätt bejakar även regeringen genom sin lönesatsning på lärarna. Den anser att om en skolledare ska få ta del av satsningen måste skolledaren undervisa.

Det är på gränsen till ett fientligt sätt att betrakta ledarskapets betydelse för barns utveckling och elevers resultat i skolan.

Empiriska studier betonar ledarskapets betydelse när det gäller barns och ungdomars resultat i förskola och skola.

I en studie visade till exempel Nicholas Bloom, professor i nationalekonomi vid Stanforduniversitetet i USA, att sambandet mellan kvaliteten på skolornas lokala styrning och resultat är starkt. Upp till tre gånger starkare än motsvarande samband mellan elevresultat och lärarkvalitet och upp till tio gånger starkare än sambandet mellan elevresultat och klasstorlek.

Ledarskapets betydelse är ett av de allra viktigaste fundamenten inom näringsliv och företag, inom idrott och föreningsliv – var hade exempelvis Skellefteå AIK varit i dag utan sitt nuvarande ledarskap.

Men ett sådant resonemang gäller alltså inte inom skolan, i alla fall inte i politikers, på nationell nivå, synsätt och prioriteringar.

Vårt hopp står därför till att Skellefteås politiker och skolhuvudmän är beredda att satsa på skolledarna nu när regeringen inte är det.

Det gör man enkelt genom att:

- Ge skolledarna lön som motsvarar det stora ansvar och den komplexa uppgift de har.

- Ge skolledarna en rimlig arbetsbörda och möjlighet att sätta det pedagogiska ledarskapet i fokus.

Tommy Lindmark

ordförande Sveriges Skolledarförbund, lokalavdelningen i Skellefteå

Staffan Larsson

sekreterare Sveriges Skolledarförbund, lokalavdelningen i Skellefteå

Vårt hopp står till att Skellefteås politiker och skolhuvudmän är beredda att satsa på skolledarna.

undefined