Avståndsskatten kan straffa ut Malå

Debatt. Setras sågverk i Malå är beroende av sina vägtransporter, och har så alltid varit. Sågen ligger nära råvaran, den livsviktiga skogen, men desto längre från järnväg och hamnar. Hur gärna vi än vill hitta alternativ måste transporterna gå med lastbil.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-12-20 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vägslitageskatten som den rödgröna regeringen vill införa blir förödande för inlandskommuner som Malå – och missar miljömålet.

Varför inte satsa på förnyelsebara bränslen i stället?

Så kan vi se fram emot en grönare framtid med en levande landsbygd i behåll.

Genom att beskatta tunga lastbilar per kilometer vill regeringen göra en insats för miljön. Transporterna ska stå för sina egna kostnader, styras mot mer miljövänliga fordon och flyttas över till tåg och båt – hävdar man.

Visst är det viktigt att varje trafikslag kan bära sina egna samhällskostnader. Men det politikerna verkar ha glömt någonstans längs vägen är landsbygden. De har glömt oss som strävar efter att hålla hela Sverige levande.

Setras sågverk i Malå är beroende av sina vägtransporter, och har så alltid varit. Sågen ligger nära råvaran, den livsviktiga skogen, men desto längre från järnväg och hamnar.

Hur gärna vi än vill hitta alternativ måste transporterna gå med lastbil, och så ser det ofta ut i Sveriges inland. Bara åtta procent av alla godstransporter på lastbil kan flyttas över till järnväg, enligt myndigheten Trafikanalys. Det är inget en extra skatt ändrar på.

Vägslitageskatten kommer heller inte att leda till att lastbilarna blir bättre ur miljösynpunkt eftersom den fokuserar på avstånd i stället för utsläpp.

För Setra innebär avgiften på 13 kronor per mil, som nämnts av utredningskommittén, extra kostnader på 33 miljoner kronor om året. Malå sågverk med sitt redan utsatta läge blir hårt drabbat med en vägskattsnota på cirka tre miljoner per år.

Det är tunga miljoner för Malå. Kostnader som gör det svårare för oss att investera och på sikt hotar jobb vid sågverket.

Eftersom våra trävaror till stor del går på export och säljs på en global marknad finns det ingen möjlighet att kompensera med höjda priser, utan det blir framförallt vi och skogsägarna i inlandet som får ta smällen.

Att ställa om från traditionella till förnyelsebara drivmedel kräver förnyelsebara råvaror. Råvaror som i hög grad har sitt ursprung i skogsbruket och jordbruket, näringar som vägslitageskatten slår särskilt hårt mot.

På samma sätt slår skatten undan benen för trä- och skogsindustriernas arbete med att driva på för en mer hållbar utveckling med förnyelsebara och klimatsmarta produkter.

Varför inte styra mot mer miljövänliga alternativ, i stället för att hämma den gröna utvecklingen?

Varför inte satsa på landsbygden, i stället för att straffa ut kommuner som Malå?

Senast den 28 februari nästa år ska utredningskommittén presentera sitt förslag. I värsta fall kan skatten införas redan om två år.

Nu uppmanar vi utredarna och ansvariga politiker att tänka om och tänka smart. Landsbygden har mycket att ge och behövs för att vi ska kunna vända utvecklingen tillsammans.

Rickard Vesterberg

platschef på Setras sågverk i Malå

Det är tunga miljoner för Malå. Kostnader som gör det svårare för oss att investera och på sikt hotar jobb vid sågverket.

undefined